Social kompetens avgörande när jag anställer

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA 1989 började ett nytt hotell byggas i Ulricehamn. Jag var 22 år och sökte mitt drömjobb, receptionist på hotellet. Jag fick det. Föga kunde jag då ana att jag 15 år och två barn senare skulle köpa hotellet och driva det i egen regi. Att gå från ung receptionist till inte fullt lika ung hotelldirektör är en spännande resa. Nu, tolv år senare, har jag dessutom köpt ett hotell till i Ulricehamn.

Camilla Ferm, Hotelldirektör Hotell Bogesund och Hotell Lassalyckan i Ulricehamn

Camilla Ferm, Hotelldirektör Hotell Bogesund och Hotell Lassalyckan i Ulricehamn

 Vi har 49 rum och restaurang i centrum och 36 rum och restaurang vid ett idrotts-och friluftsområde. Där har vi precis byggt till från 15 rum. Vi har många återkommande gäster och flera som veckopendlar väljer att bo hos oss istället för att ha en övernattningslägenhet.  I januari körs världscupen på skidor i Ulricehamn. Då kommer det att vara full fart i Ulricehamn och hos oss. Vi väntar 20000 besökare till staden.

Att vara småföretagare inom hotellbranschen handlar om bemötande. Det gäller att hitta rätt personal och att göra det så trivsamt och bra att gästerna alltid vill återkomma. Efter femton år i receptionen växte jag in i hotellbranschen och lärde mig vad gästerna vill ha. God service är jätteviktigt och social kompetens är avgörande när jag ska anställa. Tyvärr är det svårt att få tag på personal. Hotell- och restaurangbranschen kräver hårt arbete med obekväma arbetstider. Att få tag på kockar är jättesvårt, vilket är konstigt då matintresset aldrig varit större. Jag önskar att fler ville gå hotell- och restaurangutbildningarna. Det finns jobb och alla personliga möten gör detta till ett roligt jobb!

Ulricehamn är en stad i tillväxt. Jag tror att det kan bero på att vi alla hjälps åt här. Vi slåss inte om kunderna utan hjälper varandra. Vi handlar lokalt av varandra också. Det är jätteviktigt. Om vi alla i kommunen agerar så och tänker på det blir det en blomstrande kommun, och det tjänar vi ju alla på. Ibland kan jag önska att det inte bara var företagen som tänkte så. Kommunen kan ha en tendens att glömma bort oss företagare ibland, och det är trist. Vi bidrar ju med mycket till kommunen.

Är det något jag skulle göra annorlunda idag? Kanske. En uppmaning jag vill ge unga företagande kvinnor är att unna sig ledighet med barnen. Jag gjorde inte det. Jag jobbade mycket när barnen var små. Jag var rädd att bli bortglömd och halka ner i karriärstegen. Även om jag var anställd ville jag dessutom ha koll på vad som hände. Jag hade dessutom fått hinter om att jag skulle kunna få köpa hotellet när det var dags för försäljning.

Idag är barnen 23 och 24. En är polis och en är snickare. Båda har varit på hotellet sedan de var babys, så de vill inte jobba här. Jag har heller aldrig krävt att de ska ta över så småningom. Det viktigaste vi kan lära våra ungdomar är att de, om de lägger manken till, kan bli precis vad de vill. Jag har dock det roligaste jobb man kan ha. Jag gillar fortfarande att lösa av och stå i receptionen eller hjälpa till i serveringen i restaurangen. Det händer alltid något på ett hotell. Den ena dagen är inte den andra lik. Det blir, som för många småföretagare, ett sätt att leva, och i mitt fall är det dessutom dygnet runt, för jourtelefonen är alltid på och mitt telefonnummer står på hotellets ytterdörr. Men roligt är det! Fast det händer ibland att jag funderar över vad jag ska bli när jag blir stor…

Camilla Ferm, Hotelldirektör Hotell Bogesund och Hotell Lassalyckan i Ulricehamn