Rudolf krönika/ December

Klimatet - en fråga om konkurrenskraft

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA Just nu pågår FN:s stora klimatmöte i Madrid, COP25. Det är bra att klimatet diskuteras på den internationella politiska nivån för i grund och botten är det en global utmaning vi står inför. Den globala temperaturökningen ska stanna vid 1,5 grader. Samtidigt är miljön och klimatet frågor som också färdas från det stora perspektivet rakt ner till dig som individ – till köttbiten du väljer eller väljer bort, flygresan som kan bli en tågresa, uppvärmningsformen för din bostad och sopsorteringskassarna som numera har tagit över din garderob eller tvättstuga i väntan på en tur till återvinningsstationen.

Just nu pågår FN:s stora klimatmöte i Madrid COP25. Det är bra att klimatet diskuteras på den internationella politiska nivån för i grund och botten är det en global utmaning vi står inför. Den globala temperaturökningen ska stanna vid 1,5 grader. Samtidigt är miljön och klimatet frågor som också färdas från det stora perspektivet rakt ner till dig som individ – till köttbiten du väljer eller väljer bort, flygresan som kan bli en tågresa, uppvärmningsformen för din bostad och sopsorteringskassarna som numera har tagit över din garderob eller tvättstuga i väntan på en tur till återvinningsstationen.

Om man lyssnar till debatten kring dessa detaljfrågor i Sverige så är det lätt att det uppfattas som att alla frågor är lika stora och att det viktigaste vi kan göra för att påverka klimatfrågan är just de val du gör som individ. Så är dock inte fallet. Jag vill inte förringa de insatser som görs och jag vill heller inte säga att de inte bidrar till att vrida utvecklingen i en klimatpositiv riktning. Men de stora och viktiga förändringarna som behöver göras för att klara klimatet kan inte göras av tio miljoner människor i Sverige, särskilt inte då de redan slutat elda med kol och olja och i årtionden har återvunnit sin plast. Sett i den globala kontexten är det faktiskt så att den klimatpåverkan vår lilla nation kan åstadkomma är så försvinnande liten att den nästan är betydelselös. Bara i Kina släpper man idag ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans och där fortsätter användningen av fossila bränslen att öka.

Med det sagt vill jag ändå påstå att vi i Sverige har stora möjligheter att göra skillnad för att rädda planetens klimat, kanske till och med avgörande sådan. Men det gör vi med våra idéer, vår kunskap och framförallt våra företag. Svenska företag är världsledande inom grön innovation. Många av dem finns här i Västsverige. Varje år investerar näringslivet i Sverige över 100 miljarder kronor i forskning och utveckling som till stor del handlar om att minska eller helt eliminera utsläpp av växthusgaser. Ny smart teknik och nya smarta affärsmodeller är en del av lösningen och våra svenska företag ligger långt före. Som exempel kan nämnas att ett elbilsbatteri med en elektrifierad produktion här i Sverige skulle ha nio gånger högre klimatutsläpp om det istället tillverkades i Tyskland eller USA. Om man jämför med Polen och Indien så skulle klimatpåverkan vara femton gånger så stor. Och, ser vi till stålproduktion som står för sju procent av världens koldioxidutsläpp så samarbetar de svenska företagen i den sektorn för att utveckla en helt fossilfri produktion.

Många västsvenska företag inom exempelvis fordonsindustrin, bygg- och fastighetssektorn, transport och logistik håller nu på att utveckla energieffektiva, fossilfria och klimatneutrala produkter av olika slag. Detta är produkter, tekniker och idéer som skulle kunna exporteras och ta marknadsandelar internationellt. Men, för att detta ska lyckas krävs rätt förutsättningar som gör att omställningen kan ske samtidigt som konkurrenskraften stärks. Det betyder att vi måste komma bort från plakatpolitik och politiska symbolhandlingar som bara gäller och drabbar svenska företag. De leder bara till att utländska företag tar marknad från de svenska och i förlängningen så motverkar det de syften vi vill uppnå. Forskning, utveckling och innovation är resurskrävande, och bara konkurrenskraftiga företag kommer att ha de resurser som krävs. Konkurrenskraften kan inte bara tas för given, utan Sverige behöver aktivt arbeta för ett gott näringslivsklimat och en stark konkurrenskraft. Med starka och framgångsrika svenska företag ökar vår möjlighet att uppnå klimatmålen väsentligt.

Så tänk på det nästa gång du gör ett klimatsmart och genomtänkt val i din vardag. Om du (med rätta) tycker att det är viktigt, höj då även rösten för att våra svenska föregångsföretag ska få förutsättningar att växa, expandera sina marknader och exportera sina produkter och idéer globalt. Det är klimatpåverkan på riktigt. Det är klimatpolitik som ger effekter som kommer kunna mätas i grader Celsius och det är det som räknas för kommande generationer. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Göteborgs kommunala bolag är inte kommunal kärnverksamhet

FREDAGSKRÖNIKA Låt politiker vara politiker - och företagare vara företagare.
NYHET Publicerad:

Mark och Lerum deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Mark och Lerum är två av ett fåtal utvalda kommuner som under 2020 deltar i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram. Programmet vars syfte är att förbättra det lokala företagsklimatet genom att utveckla arbetet kring ledarskap, kommunikation och digitalisering.
NYHET Publicerad:

En pusselbit för en ljusare framtid

FREDAGSKRÖNIKA Vill vi utveckla företagandet så måste grunden läggas redan i skolan och här kan Ung Företagsamhet spela en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Arbetskraftsinvandring till Västra Götaland – hur ser det egentligen ut? 

ARBETSKRAFTSINVANDRING Under de senaste veckorna har politiska diskussioner om arbetskraftsinvandring blossat upp. För det västsvenska näringslivet är möjligheterna att rekrytera kompetens från hela världen avgörande. Men, hur ser det egentligen ut med arbetskraftsinvandringen i länet? Vi reder ut statistiken. 
NYHET Publicerad:

Samarbete som succérecept i Partille

SAMVERKAN Ett tätt samarbete mellan skola och näringsliv är ett framgångsrecept i Partille kommun. Och det är så framgångsrikt att kommunen vunnit pris för sin samverkan. Hur kommer det sig, och vilka metoder använder de för att vara så framgångsrika? "Vi har inte tid att INTE samarbeta med näringslivet", säger Susanne Krook, rektor på Partille Gymnasium.
NYHET Publicerad:

109 företagsbesök på 109 dagar – för företagsklimatets skull

FÖRETAGSKLIMAT För att ytterligare förbättra näringslivsklimatet i Borås väljer nu staden att göra en storsatsning på dialogen med kommunens företag. Fram tills april månad ska representanter från kommunen göra hela 109 företagsbesök.
NYHET Publicerad:

Ett bra val för framtiden

FREDAGSKRÖNIKA Nu är det dags för Västra Götalands niondeklassare att välja gymnasieprogram. En vanlig myt är att man ska välja ett högskoleförberedande program för att hålla alla dörrar öppna men valfriheten är minst lika stor vid ett yrkesprogram.
NYHET Publicerad:

Skaraborg satsar på företagsklimatet 

FÖRETAGSKLIMAT 2018 presenterade Skaraborgs kommunalförbund projektet ”Stärkt företagsklimat i Skaraborg”. Ett år in i projektet har mycket hänt.
NYHET Publicerad:

Någonstans mellan engagemang och krångliga regelverk

FREDAGSKRÖNIKA Under mina snart sex veckor på Svenskt Näringsliv har jag redan hunnit komma i kontakt med det driv och engagemang som finns bland våra medlemsföretag. Men jag har också hunnit höra berättelser från vardagen - en vardag bitvis fylld av myndighetskontakter, krångliga och oförutsägbara regler och dyra avgifter. Mitt eget engagemang för näringslivsfrågor är som mest påtagligt just där, någonstans mellan entreprenöriellt driv och krångliga regelverk.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Västra Götaland - så tycker de lokala företagen

FÖRETAGSKLIMAT Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen.
NYHET Publicerad:

Generationsskiften i västsvenska företag - stora värden står på spel

FÖRETAGSKLIMAT Svenska företagare blir allt äldre och fler måste fundera över hur, och om, de ska lämna över verksamheten till kommande generation. Tydligt är att det är stora värden som står på spel när företag ska genomföra ett generationsskifte.
NYHET Publicerad:

Ung företagsamhet — för framtidens företagsklimat

FREDAGSKRÖNIKA För att stärka Västra Götalands företagsklimat och framtida tillväxt måste vi ha ambitionen att öka antalet elever som driver UF-företag. Det är så vi rustar morgondagens medarbetare, får fler företagsamma unga och skapar större samverkan mellan skolan och näringslivet.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet – en välfärdsfråga 

FÖRETAGSKLIMAT För en vecka sedan släppte vi årets ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Men, spelar det någon roll om företagen är nöjda och vad betyder det att ha ett bra företagsklimat?
NYHET Publicerad:

Det räcker inte med en god tanke

ARBETSMILJÖ De senaste årens utveckling med fler dödsolyckor måste vi ta på största allvar. Det är dock inte detsamma som att applådera allt som föreslås för att minska risken för dödsolyckor.
NYHET Publicerad:

Vårgårda – ett företagsklimat i toppklass

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda tog i år förstaplatsen när regionens bästa företagsklimat utsågs. Svenskt Näringsliv var med och lämnade över pokalen och fick även chansen att prata med näringslivssamordnare Johanna Heleander om receptet bakom kommunens framgångar.
NYHET Publicerad:

Här är det bäst och sämst företagsklimat i Västra Götaland

FÖRETAGSKLIMAT För tredje året i rad är det Vårgårda, Partille och Härryda som står på Västra Götalands prispall när Svenskt Näringsliv släpper 2019 års ranking av det lokala företagsklimatet. I år med Vårgårda som ny länsetta på plats 4 av 290 kommuner. Vårgårda tangerar därmed också det bästa resultatet någonsin uppnått av en kommun i Västra Götaland.
NYHET Publicerad:

Landsbygdens långsiktiga utmaningar (och en annan sida av Bengtsfors)

FREDAGSKRÖNIKA Under de senaste veckorna har debatten om omfördelning mellan landets kommuner eskalerat. I fokus står mindre kommuner på landsbygden, som tagit ett stort ansvar för att ta emot nyanlända, och som därmed fått högre kostnader än vad de mäktar med. Bortom debatten om kortsiktig kostnadstäckning finns dock mer långsiktiga utmaningar om lokalt företagsklimat, samt en kommun i Dalsland som imponerar.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 – Utgångsläget i Västra Götaland

FÖRETAGSKLIMAT. Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet och hur ser förutsättningarna för Västra Götaland ut i år?
NYHET Publicerad:

Bli studentmedarbetare hos Svenskt Näringsliv Västra Götaland

PLATSANNONS Inför vårens arbete söker Svenskt Näringsliv i Västra Götaland studentmedarbetare för att stärka upp arbetet. Är du den vi söker?
NYHET Publicerad:

Dags att rusta sig för utmaningar

FREDAGSKRÖNIKA Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar på dystra framtidsutsikter i både Västra Götaland som riket i stort. Samtidigt som förväntningarna framöver minskar visar Västra Götaland även på en något lägre produktion/försäljningsvolym under de senaste 6 månaderna än i övriga riket.