Rudolf Antoni fredagkrönika

Dags att rusta sig för utmaningar

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar på dystra framtidsutsikter i både Västra Götaland som riket i stort. Samtidigt som förväntningarna framöver minskar visar Västra Götaland även på en något lägre produktion/försäljningsvolym under de senaste 6 månaderna än i övriga riket.

Under det senaste halvåret uppger omkring 20 procent av företagen att de har tappat i produktion eller försäljningsvolym. Det är inga dramatiska förändringar men det är definitivt så att helhetsbilden av en tuffare framtid börjar klarna. Samma trender fångas även i andra ekonomiska indikatorer, såsom Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer, inköpschefsindex och Arbetsförmedlingens statistik.

Västra Götaland är som ett Sverige i miniatyr. Här finns stora och små bolag, tillväxtregioner och glesbygd. Precis som Sverige som nation är Västra Götaland beroende av export och särskilt från tillverkningsindustrin. Vi har många stora industribolag som i sin tur sysselsätter mängder av mindre företag. Det är i de stora bolagen man nu hissar varningsflagg och det beror på oron i omvärlden. Hela 37 procent av bolagen med över 250 anställda ser en minskad produktion och försäljning under det kommande halvåret vilket kan ställas mot snittet för Västra Götaland som är 14 procent. Det är särskilt oroväckande att de större företagen ser dessa tendenser framöver då de generellt sett står först i ledet att drabbas av konjunktureffekter. Effekten på mindre bolag kommer ofta först i nästa steg.

Vad det gäller förväntningarna kring antalet anställda om 6 månader tror drygt var tionde bolag i Västra Götaland att deras antal anställda kommer att vara lägre. Även här sticker de stora bolagen ut då nära var tredje bolag ser ut att gå mot neddragningar. Att företagens anställningsplaner har sjunkit beror delvis på att många företag har svårt att hitta kvalificerad personal. Men, undersökningen som helhet bekräftar också de signaler vi har fångat upp i samtal med företag inom exempelvis industri, bygg och handel. Det är allt fler som talar om arbetsbrist. Egentligen är det bara besöksnäringen som hittills har klarat sig bra. Tack vare en svag krona har antalet utländska turister ökat och allt fler svenskar har valt att semestra inom rikets gränser.

Kan vi då lita på mätningarna? Svaret är att det kan vi. Ser man historiskt på hur utfallet brukar bli i förhållande till Företagarpanelens prognos så tenderar de framtida förväntningarna att ligga över det faktiska utfallet. Med andra ord brukar företagen om något vara lite väl optimistiska i denna mätning. Så det är hög tid att rusta sig för tuffare tider. De flesta tror inte på en dramatisk recession och det gör inte heller jag, men en svalare marknad får vi nog räkna med.