109 företagsbesök på 109 dagar – för företagsklimatets skull

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT För att ytterligare förbättra näringslivsklimatet i Borås väljer nu staden att göra en storsatsning på dialogen med kommunens företag. Fram tills april månad ska representanter från kommunen göra hela 109 företagsbesök.

Per Florén och Annika Hansson Borås Stad

Per Florén och Annika Hansson.

Både tjänstepersoner och politiker från alla partier kommer turas om för att sammanlagt besöka 109 företag under början av 2020. Tanken är att ett brett spektrum av företag ska besökas; stora som små, inom olika branscher, i centrum och på landet. Detta gör Borås stad för att få företagens åsikter på hur kommunen kan skapa ett bättre företagsklimat och skapa en närmare kontakt mellan kommun och företag.

Annika Hansson är näringslivskoordinator på Borås stad och en av de som har hand om projektet.

— Initiativet till det här projektet kom upp efter tre stycken workshops vi höll under mars månad 2019. Tillsammans med tjänstepersoner, politiker och företagare ville vi starta en dialog för hur vi från kommunens håll kunde skapa ett bättre företagsklimat och utifrån den input vi fick in startades projektet. Men, även från Svenskt Näringslivs undersökningar fick vi till oss att våra företagare sökte närmare kontakt med oss i kommunen.

— Såväl politiker som tjänstepersoner tyckte att projektet var en bra idé och de som hittills varit ute på företagsbesök har verkligen känt att det är viktigt att få se företagen i verkligheten.

Per Florén, som är näringslivsutvecklare i Borås Stad menar att företagsbesöken bara är första steget.

— Först och främst vill vi ju såklart att våra besök ska leda till dialog, det är så viktigt att kommun och näringsliv har en god kontakt med varandra. Vi kan byta erfarenheter och lära oss av varandra. Tanken är att vi efter företagsbesöken ska sammanställa en handlingsplan som utgår från det vi fått till oss av företagen och under en tillställning i slutet av våren dela med oss av den till företagen, politikerna och tjänstepersonerna som varit delaktiga. Slutmålet är såklart att vi ska vara den bästa kommunen att driva företag i och detta är ett bra steg att ta mot det målet.

Annika Hansson menar att företagarnas reaktion till besöken är mycket positivt.

— Vi har än så länge utfört 20 stycken företagsbesök och alla vi varit hos har varit väldigt gott inställda till initiativet i sin helhet, men också till själva samtalen med oss. Vi har haft goda samtal med mängder av frågor, funderingar och idéer. En del av företagen har själva lagt upp i sina medier att vi varit på besök med positiva hejarop för projektet.

Per Florén skrattar till och berättar att även han är glatt överraskad av all respons.

— Vi har fått så många bra förslag och tankar efter bara 20 stycken besök. Det kommer vara svårt att välja ut vilka idéer vi ska satsa på när alla 109 besök är gjorda. Många bra idéer leder ju till långt och hårt arbete, men det är ju såklart väldigt roligt.

Projektet är en bra grund för kommunen att arbeta vidare från. Årets företagsklimatsenkät är nu utskickad till slumpvist utvalda företagare i hela Sverige. Med denna goda start och stora målsättning ser vi fram emot att se Borås Stads vidare arbete för närmare kontakt och ett bättre företagsklimat.

Text: Mathilda Ohlsson Larsson