Näringslivsutvecklare är vi allihopa …

NYHET Publicerad

KRÖNIKA ”Alla vi som jobbar på kommunen måste förstå att vi är näringslivsutvecklare på ett eller annat sätt”. Citatet kommer från en deltagare som var med på en inspirationsdag som handlade om hur man kan jobba med att förbättra en kommuns företagsklimat. Sedan dess har jag funderat en hel del på innebörden i medskicket från deltagaren.

Anna Hedensjö Johansson
Foto: Kerstin Stickler

Anna Hedensjö Johansson

Jag tar nog inte i när jag säger att alla kommuner i Sverige idag har en funktion inrättad som har som uppgift att fokusera på näringslivsfrågor. Det kan vara ett näringslivsbolag, en tillväxtavdelning, en företagslots för att nämna några. Bra med fokus och uppdrag men frågan är om det är tillräckligt? Ja kanske, om man fullt ut orkar och lyckas driva företagsärenden i den egna kommunala organisationen hela vägen i mål. Nej kanske inte, om man som kommun anser att det är tillräckligt och har check-i-boxen på att man har koll på näringslivsfrågor i och med det.

Ett företagsärende kan komma in till en kommun från flera olika håll. Det kan vara ett bygglov, ett tillståndsärende eller en etablering för att nämna några. Här vittnar företagare om hur olika det kan fungera beroende på vilken kommun man har sin verksamhet i. Och här tänker jag, ställs citatet från deltagaren vid inspirationsdagen på sin spets. Hur många handläggare på myndighetssidan i kommunen tänker tanken – ”jag är en näringslivsutvecklare”? Tänker man på att man är en jätteviktig kugge i det stora kugghjulet som påverkar företagsklimatet?

Lagar och regler ska följas, det är det ingen som ifrågasätter. Här finns det utomordentliga tips från Näringslivets Regelnämnd (NRR). Visste du att företag varje år fyller i ca 96 miljoner blanketter som 90 svenska myndigheter begär in? Med det sagt kanske det kan vara enklare att förstå vikten av bemötande och dialog mellan ansvarig handläggare och företagare. Hur lång tid tar det att handlägga? Hur mycket kostar handläggningen? Är vi tydliga i att kommunicera ärendets gång till företagaren? När kan företaget räkna med besked? Tid är pengar är ett vedertaget uttryck. Och ja, för en kommun innebär effektiv, snabb och tydligt kommunicerad handläggning effektiv användning av skattepengar. För ett företag innebär det möjlighet till tillväxt, att skapa jobb och göra affärer vilket i sin tur genererar nya skatteintäkter för kommunerna. I min värld en riktig win-win situation. Så varför är det då så svårt att få till?

I grund och botten tror jag att alla försöker göra sitt bästa i varje given situation och utifrån det uppdrag man är anställd för att göra. Utmaningen ligger i att förstå vilken otroligt viktig roll man har i det större sammanhanget. Att jag som handläggare har möjlighet att påverka och är en viktig del för utvecklingen av företagsklimatet i kommunen. Detsamma gäller självklart för politiker som i grund och botten sätter ramarna för regelverken i kommunen.

En sak är säker. Regelbördan för företagen är stor och kan man minska den, underlätta i ärendehantering eller på annat sätt jobba tajtare med företagen för att hjälpa till så kommer resultatet att bli en positiv effekt som gynnar hela samhället i form av ett bättre företagsklimat. Genom dialog och förståelse kan tillit byggas och respekt skapas för både politiker, tjänstemän och företagare.

Vill med dom orden passa på att bjuda in dig som läser det här till en företagsam resa där utrymme finns för att i skarpt läge få ta del av flera spännande företagsresor, berättelser, där vi säkerligen kommer in på ett och annat regelverk. Fredagen den 10 maj  i södra delen av länet och måndagen den 13 maj i norra delen av länet. Med på resan är några av länets riksdagspolitiker, kommunpolitiker, tjänstemän och företagare. Så passa på och häng med du också - bli en näringslivsutvecklare!

En Företagsam resa i Västernorrland - dag 1 den 10 maj
En Företagsam resa i Västernorrland - dag 2 den 13 maj