Skattesmäll för gruvorna

NYHET Publicerad

SKATTER Regeringen föreslår en höjd skatt på diesel som används i gruvfordon med syfte att påskynda övergången till användning av el och biobränslen i gruvsektorn. Något som slår väldigt hårt mot norra Sverige.

Klas Nilsson

Klas Nilsson, kommunikationsdirektör Boliden Rönnskär

Klas Nilsson, kommunikationsdirektör Boliden, är allt annat än nöjd med regeringens nya förslag som innehåller en höjning av skatten på fossila bränslen i kraftvärmeverk, höjd kemikalieskatt och höjd skatt för gruvdiesel. Ett förslag som går emot regeringens löfte om att hela Sverige ska leva.

– Med mycket kort varsel innebär det kraftigt ökade kostnader, framförallt för gruvor i norra Sverige. Det betyder också att Sverige blir det enda landet i världen där gruvföretag som använder diesel inne på egna områden betalar samma skatt som förbrukning på allmän väg, säger Klas Nilsson.

Med nuvarande regler har dieseln en nedsättning av energiskatten och koldioxidskatten på 89 respektive 40 procent. Regeringens nya förslag innebär att hela den nedsättningen tas bort för att minska utsläppen av koldioxid från gruvsektorn.

– Vi är helt överens om att klimatutsläpp från gruvverksamhet behöver fasas ut. Detta kan emellertid enbart ske genom att företag ges möjlighet att satsa på att utveckla, testa och implementera ny teknik. Det enda som sker med detta förslag är att resurserna för denna typ av omställningssatsningar minskar och tillsammans med tydliga brister i tillståndsprocesser riskeras ökat importberoende av råvaror nödvändiga för klimatomställningen, säger han.

Om förslaget blir verklighet tror Klas Nilsson att det finns en risk för att den svenska gruvindustrin kommer halka efter mot övriga världen.

– Svensk gruvnäring ligger mycket långt fram i produktivitetsutveckling och miljöprestanda. Med kraftigt ökade kostnader finns alltid en långsiktig risk att ansvarsfull gruvproduktion i Sverige förlorar konkurrenskraft gentemot andra delar av världen. På sikt riskeras alltså att koppar och andra viktiga metaller får ökad elektrifiering i ännu högre utsträckning och måste hämtas från länder med lägre miljökrav, säger han.