Lenita Jansson Herlitz och Mikael Westöö tar emot besök av Anna-Lena Holmström och Jens Hedström.

Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström och Jens Hedström besökte nyligen Lenita Jansson Herlitz och Mikael Westöö på IT-företaget Svensk e-identitet.

Svensk e-identitet ”ser till att du är du”

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Det drivs imponerande verksamheter bakom dörrarna i centrala Uppsala. Det fick Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström, chef för Uppsalaregionen, och Jens Hedström, chef för Region och Marknad, erfara under ett företagsbesök på det Uppsalabaserade IT-företaget Svensk e-identitet.

Lenita Jansson Herlitz och Mikael Westöö i kontorslokalerna för Svensk E-identitet.

"Våra tjänster bär upp samhällsfunktioner så som sjukjournaler, betyg och banktjänster", berättar Lenita Jansson Herlitz och Mikael Westöö.

Foto: Hanna Johansen

I SVT:s gamla lokaler på Svartbäcksgatan huserar IT-företaget Svensk e-identitet. Företaget grundades för tio år sedan efter att matchningstjänsten Connect fört tre Uppsalaentreprenörer samman; Mikael Westöö, Jörgen Hellgren och Patrik Sandberg hade på var sitt håll fått upp ögonen för nya behov och en ny bransch.

– Tanken slog oss när vi själva försökt köpa inloggningslösningar. De var dyra, komplicerade och krävde mycket förarbete innan de kunde tas i bruk. Där såg vi möjligheten att erbjuda enkla paketlösningar för annars komplicerad teknik, säger företagets VD, Mikael Westöö.

Svensk e-identitet har blivit en ledande marknadsaktör. Idag är de aktiva inom två stora affärsområden och har en produktportfölj med över 40 tjänster. Deras affärsområden innefattar dels administration kring ID-lösningar inom svensk vård- och omsorg, dels molnbaserade och paketerade inloggningslösningar.

– Inom sjukvården använder man SITHS-kort, en regelstyrd ID-tjänst. Där administrerar vi bland annat behörigheter för anställda inom vård och omsorg. Idag utför vi tjänsten för merparten av den privata marknaden, berättar Mikael.

Svensk e-identitets inloggningslösningar vänder sig till alla typer av organisationer. Idag används de på såväl skolor och kommuner, som på privata företag. Kundernas gemensamma faktor är behovet av enkla och paketerade inloggningslösningar och säker åtkomst, exempelvis genom mobila inloggningslösningar, e-legitimationer som BankID och tekniska anslutningstjänster till olika system.

– Vår styrka ligger i att vi kan utforma paketlösningar helt efter kundens behov. Det behövs ingen lång och dyr förstudie. Vi erbjuder en funktion, inte komplicerad teknik. Syftet är helt enkelt att effektivt och med hög säkerhet garantera att “du är du,” berättar marknadschef Lenita Jansson Herlitz.

Svensk e-identitet växer snabbt. Idag rymmer företagets två Uppsalakontor och Göteborgskontoret närmare 40 medarbetare. Siffrorna visar att de växer med nästan 30 procent per år. Mikael och Lenita lyfter både interna och externa omständigheter som faktorer bakom företagets tillväxt.

– Vi anställde fler säljare och gick från att ha varit IT-tunga till att bli mer säljorienterade. Samtidigt övergick många inom offentlig sektor från att arbeta mot egna servrar till molnbaserade system. Det gjorde upphandlingarna lättare!

Växande företag betyder behov av fler medarbetare. Lenita berättar att möjligheterna att hitta rätt kompetens varierar mycket beroende på vilken tjänst som ska tillsättas.

– I höstas skulle vi rekrytera för en kommunikationstjänst. Vi tog emot över 90 ansökningar. Svensk e-identitets utmaning ligger snarare i att hitta fler kvinnor till vår utvecklingsavdelning. Det är något vi vill förbättra! lyfter Lenita.

Sedan flera år tillbaka är Svensk e-identitet medlem hos Almega och Svenskt Näringsliv. Mikael berättar att det var ett strategiskt beslut. 

– Medlemskapet ger oss flera affärsmässiga fördelar! Förutom att vårt regelverk förenklas, skapar kollektivavtalet tydliga riktlinjer att förhålla sig till för både arbetsgivare och anställda, berättar Mikael.

– Det har blivit en mycket positiv sak! När vi senast rekryterade var det flera av toppkandidaterna som uppskattade att vi hade kollektivavtal! tillägger Lenita.

Bland Svensk e-identitets kunder hittar man aktörer som Academedia, Apoteket och Göteborgs stad.

– Vi agerar ännu i en relativt smal bransch med få konkurrenter. Det gör att våra tjänster bär upp samhällsfunktioner så som sjukjournaler, betyg och banktjänster. Nu är vi vad EU kallar ett “infrastrukturkritiskt företag,” avslutar Mikael.

När Svensk e-identitet sneglar bortom riksgränsen ser de både möjligheter och utmaningar.

– I branschen ligger Sverige ännu i framkant. En expandering av marknaden skulle i många fall medföra behov av ny infrastruktur och kunskapsspridning. Nu prioriterar vi våra kunder på hemmaplan, men håller framtiden öppen, avslutar Mikael.