Lisbeth Pedersen, Thomas Lindgren och Jennie Edenby
Foto: Hanna Johansen

Lisbeth Pedersen, Thomas Lindgren och Jennie Edenby är några av initiativtagare till Älvkarlebys företagarförening. "I föreningen kan vi tidigt fånga upp småproblem och hindra dem från att växa sig större. Vi tar tag i frågorna som behöver drivas vidare och blir kanalen mellan näringsliv och kommun", konstaterar de.

Sida vid sida ska kommun och näringsliv ta Älvkarleby till topp 100

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Den 24:e september släppte Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner och i Uppsalaregionen är det Älvkarleby som stått för det störta lyftet. Från föregående års placering som 241:e kommun, har de klättrat hela 71 placeringar och positionerar sig nu på en 170:e plats. Enligt Martin Andaloussi, kommunens näringslivschef, är ett bra företagsklimat avgörande för kommunens utveckling.

Älvkarlebys näringslivschef, Martin Andaloussi

"Det är riktigt roligt att vi klättrat två år i rad, men fira kan vi göra först om vi ser samma resultat även nästa år. Då kan vi börja tala om en trend och förmågan att bibehålla en positiv utveckling", säger Martin Andaloussi.

Foto: Privat

Utan välmående företag, ingen välfärd. Tack vare dialog, ökad tillgänglighet och kommunens nystartade företagarförening går utvecklingen av Älvkarlebys företagsklimat i rätt riktning.

– Det är riktigt roligt att vi klättrat två år i rad, men fira kan vi göra först om vi ser samma resultat även nästa år. Då kan vi börja tala om en trend och förmågan att bibehålla en positiv utveckling. Det blir glädje på riktigt!

Dagens omdömen är mycket goda, men för bara ett par år sedan gjorde kommunen ett störtdyk i motsatt riktning. Bristande resurser och haltande kommunikation gjorde det svårt att genomföra kommunens tillväxtstrategi.

– Vi insåg att det var ohållbart och tillsammans med aktörer ur näringslivet höll vi ett möte om Älvkarlebys väg framåt. Det identifierades flera förbättringspunkter, däribland behovet av en ökad dialog mellan kommun och näringsliv.

Idag har näringslivsenheten utvidgats och fokus har riktats mot förbättrad kommunikation och större tillgänglighet. Enligt Martin har det inneburit alltifrån att väcka liv i en företagarförening, bygga upp en levande Facebookgrupp, arrangera fler näringslivsevent och fortsatta satsningar på företagsbesök.

– Företagsbesök är ett utav jobbets höjdpunkter! Att få höra företagare berätta om sina verksamheter är både inspirerande och nyttigt. För mig blir det ett tillfälle att få ta del av deras tankar kring hur det är att driva företag i kommunen idag.

Martin poängterar också att en god dialog med näringslivet kräver mer än bara kontaktytor. Det förutsätter en väl fungerande intern kommunikation och förståelse för att de ärenden som hanteras har stor betydelse för företagarna.

– Handläggning måste ske med företagarens perspektiv i åtanke. Hör vi på näringslivskontoret om företag som går i byggtankar måste vi vara snabba att skicka dem till Bygg-och miljöavdelningen. Om vi är effektiva och tillmötesgående, får företagaren sin röst hörd och en tidig insyn i processen. Här måste vi fortsätta utveckla det interna samarbetet så att alla avdelningar i kommunorganisationen arbetar mot samma mål!

Trots den mycket positiva utvecklingen, menar Martin att de har mycket kvar att göra innan de nått sina mål för Älvkarlebys företagsklimat. Kommunikation beskrivs fortfarande som en utav deras stora utmaningar, men tack vare engagemang från flera drivna företagare, är Martin hoppfull om en positiv utveckling även på den fronten.

– Om vi spelar våra kort rätt tror jag har vi potential att nå upp till 4:an i det sammanfattande omdömet om vårt företagsklimat. Även om resan dit är lång måste det vara vår målsättning. Nästa stopp på vägen är att nå topp hundra i Svenskt Näringslivs kommunranking!  För att nå dit tror jag företagarföreningen kommer spela en otroligt viktig roll!

Jennie Edenby, delägare av Preemmacken i Skutskär, är en utav fyra företagare som i vintras tog initiativ till väcka liv i en vilande företagarförening. Föreningens slogan “framåt tillsammans,” sammanfattar deras vision om att både knyta samman kommunens företagare, och driva frågor i nära dialog med kommunen.

– Vi har all uppbackning från kommunen, det känns unikt! Bara en sån sak som att de hjälpte oss lokalisera kommunens alla företagare och sedan skicka iväg över 600 brev, säger något om deras engagemang.

Att nå topp 100 är ingen större utmaning enligt Jennie. Hon menar att företagsklimatet i Älvkarleby redan är väldigt bra, men att okunskap och bristande kommunikation ibland kan leda till irritation och missnöje.

– Det är här vi kommer in. I föreningen kan vi tidigt fånga upp småproblem och hindra dem från att växa sig större. Vi tar tag i frågorna som behöver drivas vidare och blir kanalen mellan näringsliv och kommun.

Jennie avslutar med att belysa hur föreningen också blir ett forum för nätverkande och ökad interaktion företagare emellan.

– Idag är det många som inte ens känner till varandra och för många tror jag föreningen kan bli en ögonöppnare. Tillsammans kan vi i Älvkarleby bli riktigt starka!