Maria Danielsson,
Foto: Hanna Johansen

Under de första åren hade Maria Danielsson omkring fem anställda, men när Rut-avdraget infördes år 2007 fick verksamheten en ordentlig skjuts.

Höjt Rut-avdrag bidrar till ökad hemkänsla

NYHET Publicerad

RUT 2003 startade Maria Danielsson städhjälpsföretaget Företag & Hemkänsla. Tack vare duktig personal och nöjda kunder har företaget gradvis vuxit. När taket för Rut-avdraget höjdes från 25 000 till 50 000 kr per person och år gick telefonen på kontoret i Enköping varm.

Maria Danielsson startade Företag & Hemkänsla i tidsluckan mellan komvux- och universitetsstudier. Ambitionen var att erbjuda tjänsten hon själv önskat under studietiden. I jakten på att få spendera ett par extra timmar med sina barn, hade hon utan framgång sökt städföretag som kunde ta på sig korta och enklare städuppdrag.

– När jag publicerade en annons om min nyuppstartade städverksamhet blev jag genast nedringd. Jag tog min egen dammsugare, en picknickkorg för städredskapen och begav mig ut.

Maria Danielsson var flexibel och anpassade sina besök efter kundens önskemål. Snabbt fick hon en lojal kundkrets och efter lång tids erfarenhet av kontorsjobb värdesatte hon möjligheten att komma ut, träffa människor och få en uppskattande klapp på axeln av tacksamma kunder.

– Med Företag & Hemkänsla blev jag flexiblare och fick mer tid med barnen. Därför dröjde det inte länge förrän jag bytte ambitionerna att studera juridik i Uppsala, mot att utöka verksamheten här i Enköping.

Under de första åren hade hon omkring fem anställda, men när Rut-avdraget infördes år 2007 fick verksamheten en ordentlig skjuts.

– I och med Rut kunde våra tidigare kunder utöka sina städtider samtidigt som nya tillkom. När de några år senare började tala om att avskaffa Rut-avdraget märkte vi direkt att våra kunder blev oroliga.

Istället för att avskaffas, sänktes Rut-avdragets maxtak från 50 000 till 25 000 kronor år 2016. Vid det laget påverkades inte Företag & Hemkänsla märkbart. De som drabbades värst tycktes istället vara ensamstående, som ofta var i stort behov av hjälpen. Men, i juli 2019 höjdes åter Rut-taket och idag är trycket på Företag & Hemkänsla högre än någonsin.

– Nu ser vi en jätteskillnad! De kunder vi har med oss köper fler timmar och det ena ger det andra. När vi växer och utökar kundbasen blir vi mer tillförlitliga och kan också ta på oss uppdrag från företag.

Maria Danielsson beskriver tillväxten som en snöbollseffekt. Ofta rekommenderar företagskunder Företag & Hemkänsla, samtidigt som många vill anlita dem privat efter att de kommit i kontakt med verksamheten via sina arbetsplatser. Rut, nöjda kunder och hårt arbete har genererat en stabil grund för företaget att stå på. Men, trots att de känner sig väl rustade för regelförändringar och en osäkrare marknad, kvarstår en stor utmaning.

– Rut-avdraget har skapat ett “lyxproblem”! För att möta en ökad efterfrågan måste vi utöka personalstyrkan. Idag är vi omkring trettio stycken på kontoret, men målet är att vara femtio inför sommaren. I nuläget har vi blivit tvungna att aktivera ett autosvar på mailen och tvingas ibland ta in hjälp från bemanningsföretag eller hänvisa till andra firmor i kommunen för att hantera trycket, säger Maria Danielsson.

Fakta

Rut-avdraget gör det möjligt för privatpersoner att göra skatteavdrag när de anlitar företag för utförandet av hushållsnära tjänster. Sedan 1 juli 2019 har alla över 18 år rätt till att göra avdrag för upp till 50 000 kr per år.

Källa: Skatteverket