Entreprenörer inom vården gör skillnad

NYHET Publicerad

VÄLFÄRD Det slår mig ofta att vi utan våra privata vårdgivare inte skulle ha en sån fantastisk utveckling av vården som vi har. Entreprenörer som tänker nytt, tänker stort, involverar personalen och frågar kunderna vad som fungerar bäst för dem.

Anna-Lena Holmström

Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv lyfter här hur entreprenörer inom vården gör skillnad.

Foto: Nina Leijonhufvud
Mats Brolin

Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter har genom en enkät till patienter och andra berörda bett om input kring behov och framtida prioriteringar.

Foto: SÖREN ANDERSSON

Borta är den tid då vi var hänvisade till den vårdcentral vi bodde närmast, oavsett om vi trivdes där eller inte, och alla vårdcentraler var organiserade på exakt samma sätt. Som om ett och samma sätt att göra saker på fungerar för alla människor. Jag kommer osökt att tänka på det Henry Ford en gång sa… Kunderna får välja att måla bilen i vilken färg som helst, så länge det är svart.…. Läs hur Mats Brolin, en av entreprenörerna bakom Ekeby Hälsocenter bidrar till att förnya, förbättra och förändra vården i Uppsala läns landsting. Ibland genom samtal med politiker, tjänstemän och kollegor i branschen. Den här gången genom ett mail till patienter och andra berörda:

"Ekeby Hälsocenter har snart funnits i fem år. Under den tiden har vårdcentralen varit en av de snabbast växande i hela länet, vi har nu drygt 9500 listade. För att möta den stora efterfrågan har vi även växt i antal medarbetare, nu är vi över 60 personer i Hälsoteamet.

Ändå räcker vi inte till. Under perioder har vi för långa köer och väntetider, både i vår drop in och till bokade besök.

Grundproblemet är att efterfrågan på vård är större än utbudet. Resurserna räcker inte till. Landstinget i Uppsala län satsar minst på primärvården i hela Sverige. För varje invånare lägger vårt landsting cirka 3400 kr per år på primärvård. Som jämförelse är snittet i hela landet 4230 kr och i Stockholm ligger det på cirka 4500 kr (siffrorna gäller 2015 och är sammanställda av SKL, Sveriges kommuner och landsting).

Vi drar vårt strå till stacken genom att höja tillgängligheten, bland annat med en generöst tilltagen drop in till sjuksköterska dit patienter med alla typer av behov är välkomna. Vi har också god tillgång till tider hos läkare, fysioterapeuter, dietist, lab och beteendevetare.

Antal besök hos läkare per listad har hos oss varit väsentligt högre än på de flesta andra vårdcentraler. Under 2015 genomförde vi 1,4 läkarbesök per listad. Som jämförelse hade våra grannvårdcentraler Eriksberg och Aros 1,0 läkarbesök per listad och Flogsta 0,8.

Men ersättningssystemet gynnar inte dem som jobbar hårt för att hinna med många patienter. Varje besök ger oss underskott i ekonomin. För ett läkarbesök får vi 313 kr. Samma besök kostar oss cirka 1000 kr i snitt. Ekvationen ska gå ihop genom att ha många listade som är friska och inte behöver vår hjälp. För varje listad får vi i snitt 1475 kronor per år. De friska ska ge oss resurser att ta hand om de sjuka, är det tänkt. Och det fungerar bra på en vårdcentral som Flogsta med drygt 13000 listade och 0,8 läkarbesök per listad.

Faktorer som bemötande, närhet och medicinskt utbud och kvalitet är givetvis viktiga för val av vårdcentral. Men tillgängligheten är fundamental när man är sjuk och behöver hjälp. Patienterna söker sig till den vårdcentral som har högre tillgänglighet än andra vårdcentraler.

Med hög tillgänglighet, i kombination med låg ersättning, blir resultatet brist på tid för patienterna. Moment 22.

Ett sätt att hantera detta skulle kunna vara att minska vår tillgänglighet. Detta recept tillämpas av många vårdcentraler. Men det är inte förenligt med vår idé om att vi finns till för våra patienter.

Vi försöker nu i stället hitta andra vägar. I detta arbete behöver vi patienternas hjälp. Därför går vi nu ut med en enkät som alla invånare kan svara på. Vi vill veta hur patienterna ser på saken och vi behöver deras hjälp att prioritera rätt. Du kan svara på enkäten HÄR under perioden 5-18 oktober.

Detta är ett långsiktigt arbete. Vi kan inte göra allt på en gång, utan måste ta det pö om pö.

Vi är inte heller ensamma om att genomföra förnyelsearbete. Det finns goda exempel och kreativt utvecklingsarbete på många andra vårdcentraler i Sverige, inom vårt eget landsting och på nationell nivå hos SKL.

Vi hälsar alla andra vårdcentraler välkomna i arbetet med att förbättra tillgängligheten. Vi uppmanar även alla landstingspolitiker att sätta sig in i dessa frågor för att öka förståelsen för primärvårdens behov. Arbetet kan bara lyckas om vi alla hjälps åt!"