Daniel Sturesson, grundare av Enkätfabriken

Daniel Sturesson, grundare av Enkätfabriken

Fråga oss företagare om hur upphandlingarna kan bli bättre

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Det blir de billigaste och sämsta lösningarna som vinner när offentliga upphandlingar inte ställer ordentliga krav på det som ska levereras. Det menar Daniel Sturesson, grundare av Enkätfabriken, i denna gästkrönika. Genom att prata med företagen i förväg går det att skapa bättre underlag, som ger mer valuta för skattepengarna.

Tänk dig att bygget av en väg ska upphandlas. Kommunen som beställer väg går ut med en upphandling. I upphandlingsunderlaget ställs en hel del krav på företaget som ska sköta vägbygget, bland annat miljöpolicys och sociala krav läggs till de vanliga kraven på ekonomisk stabilitet och redlighet. Men för själva vägen som sådan ställs inga krav alls.

Vilket material som ska användas anges inte, inte heller hur bred den ska vara. Det framgår inte ens om vägen skall vara till för motortrafik eller cyklar. Vilken leverantör som får uppdraget avgörs helt och hållet av priset för vägbygget. När vägen står färdig, hade du vågat köra på den?

Scenariot låter givetvis förfärligt men det sker precis hela tiden. Under de sju år som jag arbetat med att lämna anbud i offentliga upphandlingar är fallen så många att jag slutat räkna. Nu arbetar jag dessbättre inte med stora infrastrukturprojekt eller annat som, rent bokstavligt, kan rasa samman och jag hoppas och tror att saker sköts bättre på sådana områden.  

Men även inom mitt gebit sysslar vi med saker som får stor påverkan på människor. Vi genomför undersökningar och utredningsuppdrag som ligger till grund för hur verksamheter utformas och politiska beslut fattas. Trots detta får vi ofta förfrågningsunderlag där få eller inga krav ställs på hur ett uppdrag ska utföras, samtidigt som priset är allena avgörande för vilken leverantör som antas. Effekten blir att den som föreslår det sämsta och minst tillförlitliga genomförandet får uppdraget.

Jag kan förstå svårigheterna för upphandlarna. Det är svårt för en liten upphandlingsenhet att besitta sakkunskap om alla varor och tjänster de förväntas köpa in. Men faktum är att de inte behöver veta allt själva. Lagen om offentlig upphandling ger goda möjligheter att ta del av relevanta företagares fackkompetens redan innan upphandlingen genomförs.

Med hjälp av en så kallad RFI (Request for information) kan upphandlaren vända sig direkt till potentiella leverantörer för att i förväg få in deras synpunkter om hur ett uppdrag borde genomföras och vilka krav som borde ingå i en upphandling. En upphandlare kan även genomföra en extern remiss, där de lägger ut hela det tänkta upphandlingsunderlaget till åskådan och granskning från intresserade företag innan själva upphandlingen sjösätts.

Upphandlingsmyndigheten rekommenderar uttryckligen upphandlare att använda sådana verktyg men ändå görs det alldeles för sällan samtidigt som de riktigt dåliga förfrågningsunderlagen fortsätter dugga tätt. LOU är, trots ett stundtals dåligt rykte, en flexibel lagstiftning som ger flera möjligheter till interaktion på förhand med potentiella leverantörer.

Min förhoppning är att fler upphandlare tar chansen att kommunicera med oss företagare, annars kan de göra både sina verksamheter och skattebetalarna en otjänst.

Daniel Sturesson

En av två grundare och delägare till analysföretaget Enkätfabriken som tilldelades DI Gasell 2017 och har stor del av intäkterna från mätningar som upphandlats enligt LOU.