Jeanette Bohman

Jeanette Bohman

”Enkelt göra fel, omöjligt göra rätt”

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Arbetsgivare kontaktar Migrationsverket för att få besked om vilka tillstånd som behövs. Efter tio olika svar och handläggare får arbetsgivare reda på att man enbart behöver anmäla anställningen. Inget beslut eller annat är nödvändigt. Tio handläggare. Tio svar.

Skatt och arbetsgivaravgifter ska betalas av arbetsgivaren. Asylsökande har flera gånger besökt Skatteverket för att få ett samordningsnummer, ett slags tillfälligt personnummer för skattebetalningar. Har ej fått detta.

Arbetsgivare ska skicka in kontrolluppgifter och har inget samordningsnummer för asylsökande. ”Hitta på de fyra sista siffrorna”, säger då Skatteverkets handläggare. Arbetsgivare svarar: ”Det kanske är någon annan som har det numret, det känns inte ok!” Skatteverket svarar: ”Den personen kommer inte att få detta, det går på adressen du rapporterat in”.

Asylsökande får trots det ingen deklaration. Kontrolluppgiften har definitivt gått till fel person.

Arbetsgivare sitter flera timmar i telefon för att reda ut detta samt berättar för Skatteverket hur usel och felaktig information de ger, hur mycket pengar och tid deras felaktigheter kostar oss företag, för att inte tala om den oro de orsakar för alla parter. Nya handläggaren håller med om att detta var fel och hjälper så gott hon kan.

Skatteverket meddelar att arbetsgivare ska fylla i blankett för ”Ansökan om preliminär A-skatt för asylsökande”. Blanketten vänder sig till den asylsökande, men arbetsgivare ska skriva och skicka. Logiskt? Nej. Var det självklart eller fanns det information om det? Nej! Har Skatteverket upplyst den asylsökande eller arbetsgivare om det innan? Nej!

Skatteverket ringer åter och säger att arbetsgivare ska fylla i blankett om anställning av utlänning från tredje land. ”Men vänta”, säger arbetsgivare, ”detta är inte arbetskraftsinvandring, detta är asylärende”. Skatteverket skickar länk för blankett. Som inte finns.

Asylsökande kommer att få förseningsavgift för ej inlämnad deklaration och måste överklaga detta. Arbetsgivare måste ändra kontrolluppgifter och skicka in nya när beviljad ”Ansökan om preliminär A-skatt” och samordningsnummer är klart. Observera! Detta är 9:e maj 2017 och avser uppgifter för år 2016.

Arbetsgivare är less. Arbetsgivare trött. Arbetsgivare förbannad på de byråkrater och myndigheter som inte har en susning av vad de sysslar med. Och då är de saker som tas upp ovan bara en pusselbit i hela systemhaveriet.

Sverige – är det så konstigt att migration och integration kostar oss ofantliga summor pengar när våra ansvariga myndigheter utsätter människor som söker sin egen försörjning, och företag som är villiga att anställa, för denna ofantliga rättsosäkerhet. Hela tiden! Det är så enkelt att göra fel i det här landet och helt omöjligt att göra rätt! Tjänstemannaansvar åter tack!

Jeanette Bohman, ägare Skivarps Gästgivaregård