Renar

Kero – en framgångssaga

NYHET Publicerad

FÖRETAG I GLESBYGD Familjeföretaget Kero firar 90 år som företag i byn Sattajärvi med 350 invånare strax innan Pajala. Att behålla de gamla värderingarna om det genuina hantverket och att driva både produktion och försäljning i Sattajärvi har inte alltid varit den enklaste vägen. Men, det självklara valet och den främsta drivkraften. Det har också visat sig vara en framgångsfaktor. Kero har idag kunder över hela världen och efterfrågan på deras produkter ökar hela tiden.

Företaget Kero grundades 1929 av Yrjö Kero. Kärnan i verksamheten är samma nu som då, det genuina och äkta hantverket – skor och andra läderprodukter tillverkade av naturgarvat läder från renarna som strövar fritt i området runt knuten.

Emma Kero är marknadsansvarig och tillsammans med sin bror Tomas och kusin Erik driver hon nu företaget vidare. De tog över för 11 år sedan. Då befann sig företaget i en rekonstruktion. Det var lågkonjunktur och resultaten var inte lika goda som tidigare.

Emma Kero

Emma Kero

– Vi bestämde oss för att dela bolaget i två delar – Kero leather och Kero försäljning. Det blev väldigt lyckat. Delningen gav oss chansen att fokusera på att göra våra olika delar på bästa sätt och efter det har företaget gått riktigt bra, säger Emma Kero.

När Emma, Erik och Tomas tog över var det många som rådde dem att flytta produktionen utomlands för att minska produktionskostnaderna.

– Det kändes helt fel. Vi ska vara här i Sattajärvi med garveriet vägg i vägg och den orörda naturen runt hörnet. Det var det enda tänkbara scenariot när vi lyssnade till vår magkänsla. Nu när vi ser tillbaka på det, vet vi att det var rätt beslut.

Avgörande med bredband

När Sverige började bygga ut bredbandsnätet deltog Sattajärvi i ett pilotprojekt för bredband. Pajala blev därmed första kommunen i Norrbotten med bredbandsuppkoppling.

– Det har varit helt avgörande för oss, våra kunder finns inte främst i Pajala eller i Norrbotten utan i hela världen. Webbshoppen och möjligheten att nå ut i sociala medier har betytt otroligt mycket för att vi ska kunna verka här.

Ökad efterfrågan

De senaste fem åren har de märkt av att efterfrågan på deras produkter har ökat ännu mer och att människor i större utsträckning väljer hållbart och att de gillar svensktillverkat. Blötnäbben är den mest sålda skon i sortimentet men även modellen Snötass är populär och har synts på kändisar som Charlotte Kalla och Sofia Jannok.

– Vi har fått fler förfrågningar från företag som vill utöka sitt utbud med skor som är tillverkade i Sverige. Jag får ibland frågan om jag kan garantera att renarna är svenska. Det är en rolig fråga som är svår att svara på för renen strövar fritt och den känner inte till några landsgränser.

Starka kärnvärden

Företagets starkaste kärnvärden; det genuina hantverket, hållbarhetstänket och det lokalproducerade är också den största utmaningen.

– Kostnaderna för att driva produktionen i Sverige är höga om man jämför med till exempel Kina. Vi får utbilda personalen själva i hantverksprocessen och det tar ett tag att lära sig alla delar. Fast det har alltid varit vår drivkraft att företaget ska vara här i Sattajärvi. För att vi ska kunna bo här och bidra till att fler också kan göra det, säger Emma Kero.