Tobias Larsson, VD och utbildningschef i VFG Utbildning AB.

Tobias Larsson, VD och utbildningschef, VFG Utbildning AB.

Vem ska täcka förluster, om vinsten förbjuds?

NYHET Publicerad

VÄLFÄRD ”För att hänga med i den tekniska utvecklingen måste vi investera varje år. Vi har satsat 40 mkr bara i byggnader och ytterligare i fordon och utrustning. För att kunna finansiera detta, måste vi göra vinst. Annars går det inte. Det är klart att man är rädd …”

Tobias Larsson är VD och utbildningschef i VFG Utbildning AB som driver gymnasium, vuxenutbildning och externa kurser inom tunga fordon, lager- och terminalhantering i Växjö, Karlshamn och Jönköping. På de senare orterna är utbildningen kommunalt upphandlad.

– Vinstförbudet kanske inte blir verklighet, men det är ändå viktigt att bevaka omvärlden. Det kan svänga snabbt i politiken. Att göra fem- eller 10-årsplaner är förlegat. Vid starten 2003, hade vi tre lärare och 20 elever. I dag är vi nästan 50 anställda och sammanlagt drygt 300 elever. När vi började var det rush på friskolestarterna, sedan har det gått i vågor. Det var en svacka i ”friskoleklimatet” i samband med JB-konkursen. Vi fick frågor från föräldrar, media och elever som var oroliga ett helt år efter det. Sedan har det varit lugnt ett tag, men nu är det oroligt igen, säger Tobias Larsson.

De flesta gymnasieleverna hos VFG Utbildning går till jobb direkt efter skolan, men en del fortsätter på högre utbildningar inom t.ex. logistik eller lärare. Alla gymnasieelever ges möjlighet att ta körkort för personbil och de som går transportprogrammet får även ta körkort för tunga lastfordon och buss.

– Vi har även en externt inriktad trafikskola och uppdragsutbildningar åt olika företag, berättar Tobias Larsson. Vi har också ett utvecklat samarbete med företag som Volvo, Sundahls Maskinaffär, Scania och Atteviks. En del av fordonen köper vi, andra hyr vi. Det är viktigt att försöka hålla en nivå på utbildningsfordonen som är hyfsat adekvat i förhållande till marknaden.

Tobias Larsson pekar på teknikutvecklingen inom sådant som nya motorer, mera avgasrening, hybrid- och eldrift, och digitalisering av transporter där hela karavaner med lastbilar kan förflytta sig självgående. Allt sådant ställer krav på framtagande av nya utbildningar, och det kräver framförhållning, investeringar och kapital.

– Det är jättesvårt att investera rätt, säger Tobias Larsson. Generellt ligger skolorna efter i dag och kan komma att hamna ännu mera på efterkälken. Det finns alltid en risk att vi utbildar för något som inte finns, när eleverna kommer ut. Ingen elev är helt ”färdig”, men man är anställningsbar och man har en fin grund.

Den som hamnar fel riskerar att förlora pengar och vad händer då?

– Hur ska företaget täcka upp förlusterna, om det inte har fått göra vinster undrar Tobias Larsson?

Han berättar att VFG Utbildning har en bra dialog med Växjö kommun, där företaget tillför utbildningar som kommunen själv inte har. Samarbetsklimatet i Karlshamn är lite kärvare, säger han. Det finns olika syn på det här med friskolor och deras roll i samhället.

– När debattens vågor går som högst, kan man tro att friskolorna utgör 85 % och de kommunala 15 %, när det är precis tvärtom. Det borde inte vara så mycket att göra väsen av. Vi lever i ett slags quick-fix-samhälle, men kommunerna kan inte utan vidare ta över friskolornas verksamhet. Det skulle inte fungera, anser Tobias Larsson, VD och utbildningschef VFG Utbildning AB.

Olle Termén