Collage

Ett starkt näringsliv är grunden till välstånd

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Magnus Gunnarsson (M) i Ljungby är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.

Du går in i din andra mandatperiod som kommunstyrelsens ordförande i Ljungby; Hur känns det?

– Tack det känns bra. Moderaterna gick fram tre mandat i Ljungby kommun och är för första gången största parti, detta borgar för ett bra fokus på företagande.

Vad är dina tankar om näringslivet i din kommun?

– Ljungby kommun har ett mycket starkt näringsliv och är grunden till det välstånd som vi har. Att våra företag lägger mycket kraft på forskning och utveckling (mest i södra Sverige) talar för att det även i framtiden kommer att finnas ett framgångsrikt näringsliv i Ljungby kommun.

Hur gynnar ett gott företagsklimat utvecklingen i din kommun?

– Det skapar tillväxt och skatteunderlag så att vi kan utveckla kommunen. Att många människor har jobb innebär färre sociala problem och i förlängningen leder det till ett lugnare och tryggare samhälle

Har ni satt några mål kopplat till företagsklimatet i er kommun?

– Hela kommunens målstyrningssystem är under omarbetning för att bättre kunna leda mot vår vision: I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans, 35000 invånare 2035. Den visionen kommer inte vara möjlig att nå om det inte finns mål som rör företagsklimatet. Redan idag har vi dock mål när det gäller företagsklimatet, till exempel att kommunstyrelsen skall göra företagsbesök, både i Ljungby tätort och på företag i de mindre orterna. Rapport om dessa besök sker vid varje kommunstyrelsemöte som en ordinarie punkt.

Vad är dina tre viktigaste åtgärder/prioriteringar som rör näringslivet och företagsklimatet?

1. Snabba och korta beslutsvägar vid kontakt med kommunen. På grund av kommunens starka expansion har vi en resa att göra i denna fråga.
2. Etableringsbar mark.
3. Marknadsföring av kommunen.
Ooops. Det blev visst fyra åtgärder/prioriteringar…
4. att tillsammans med rekryteringsföretag och arbetsförmedling se till att det finns arbetskraft för våra företag att tillgå.