Två personer i halvfigur

Kiirsti Lindhagen, ekonomi- och administrationsansvarig på Näringslivskontoret i Mönsterås och Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB.

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).

– Fotarbetet är nyckeln - slit ut bildäcken och fotsulorna. Se till att besöka företagarna i deras egna miljöer, säger han.

Tillsammans med Kiirsti Lindhagen, ekonomi och administrationsansvarig på MUAB, höll Thomas Svensson en workshop på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Kristianstad om hur man kan engagera de lokala företagen. Thomas Svensson poängterade att förståelsen måste gå åt båda hållen. Företagen måste bli bättre på att förstå kommunen och kommunen måste bli bättre på att förstå företagen. I Mönsterås har de tacklat problemet för att främja kontakterna mellan kommunen och näringslivet genom att anordna en del projekt och arbeta aktivt med näringslivsarbete.

– Politiken här har länge haft ett tydligt fokus och ett intresse för företagen. Vi förstår vikten av näringslivet, utan företagen skulle vi inte ha några intäkter för välfärden. Vi har även märkt att företagarna vill vara med i kommunens utveckling så en bra ide är att involvera företagen mer, kanske genom månadsbrev eller regelbundna företagsträffar, säger Kiirsti Lindhagen, ekonomi- och administrationsansvarig på Näringslivskontoret i Mönsterås.

Ytterligare ett huvudbry för arbetet mellan kommunen och näringslivet är tjänstemännens roll och hur företagarna uppfattar dess myndighetsutövning.

– Vi har lagt stort fokus på att utbilda samtliga handläggare eftersom alla på kommunen dagligen kommer i kontakt med företagare. De är alla ansiktet utåt för vår kommun. Vilken dörr du än knackar på ska vara rätt dörr, vilken handläggare du än kommer i kontakt med ska hjälpa dig vidare till rätt person. Det här arbetar vi med för att avdramatisera kontakten med kommunen. Det ska inte vara jobbigt eller svårt att höra av sig till oss och vi vill sänka ribban för hur den kontakten kan upplevas, säger Kiirsti Lindhagen.

Det här fokuset syns i Svenskt Näringslivs mätningar av det lokala företagsklimatet, vid rankingen 2018 hamnade Mönsterås på plats 39 av Sveriges 290 kommuner. Mönsterås får toppbetyg när det gäller hur företagarna i kommunen uppfattar kommunpolitikernas attityder och kommuntjänstemännens attityder gentemot företagaren. Den goda kontakten med företagarna i kommunen anser Thomas Svenson att de har uppnått genom att ständigt besöka och knyta kontakt och för att bygga upp ett förtroende hos företagen.

– Fotarbetet är nyckeln - slit ut bildäcken och fotsulorna. Se till att besöka företagarna i deras egna miljöer och bjud in till företagsfrukostar och var noga med att knyta kontakterna med dem. En av de största utmaningarna med att skapa goda kontakter och förbindelser är bristen på kommunikation och en ömsesidig förståelse för varandra. Detta går att arbeta med om kommunen vågar närma sig näringslivet. Vi på näringslivskontoret har ju inget egentligt egenintresse. Vi finns för att det finns invånare i vår kommun och vår uppgift är att skapa en så bra miljö som möjligt för våra invånare här, säger Thomas Svensson.

Han menar att en kommun inte kan sitta på okunskap inför företagarens roll, se till att utbilda tjänstemän och politiker och det behövs en samverkan invärtes. Ta reda på vilka behov företagarna har och möt upp där. Kommunen behöver näringslivet och näringslivet behöver kommunen, säger Thomas Svensson.

Sally Grahn