Växa

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.

Att dela samma världsbild och uppfattning om hur saker och ting står till, är en god förutsättning för att företagare och politiker ska kunna arbeta gemensamt för att skapa bättre förutsättningar. I årets mätning visar resultaten på att det in flera kommuner är stora skillnader mellan vad företagen och politikerna tycker.

Ulrica Bennesved

Ulrica Bennesved, regionchef Svenskt Näringsliv

– Här finns det anledning att genom dialog och ökad förståelse tränga bakom siffrorna och hitta orsaker till de olika synsätten, så att verklig utveckling kan bli möjlig, säger Svenskt Näringslivs regionchef Ulrica Bennesved.

Företagen i Mönsterås ger de högsta betygen om villkoren för att driva företag. Mönsterås är den enda kommunen i länet som får ett betyg över 4 (bra). Tre kommuner får samtidigt ett betyg under 3 (godtagbart). Det lägsta betyget i Kalmar län ger företagen i Emmaboda kommun, som på en 6-gradig skala får betyget 2,61 av sina företag. Motsvarande betyg i Mönsterås på sammanfattande omdöme är 4,37. Endast fyra av tolv kommuner förbättrar sitt betyg på sammanfattande omdöme jämfört med förra året.

Rekordmånga kommuner i riket får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. 42 kommuner får snittbetyget 4 (Bra) eller högre i sammanfattande omdöme. Det är dubbelt så många som 2016. Samtidigt får 34 kommuner ett snittbetyg under 3 (Godtagbart). Det är nästan en halvering sedan 2016.

Nytt för i år är att undersökningen mäter hur nöjda företagarna är med kommunens myndighetsutövning. Företagen i Kalmar län ger höga betyg när det gäller tjänstemännens förståelse för deras verksamhet och hur lätta tjänstemännen är att komma i kontakt med. Däremot upplever företagarna att handläggningstiderna är för långa och att avgifterna är otydligt beräknade.

Kommunerna behöver ha ett större kundfokus. Det måste vara tydligt hur olika avgifter beräknas så att företagen vet vad det är som de betalar för. Många kommuner tar ut årliga avgifter för tillsyn och kontroller, oavsett om de genomförs eller inte. Där borde man tänka om för att skapa en mer företagsanpassad myndighetsutövning.

Undersökningen visar också tydliga skillnader mellan hur olika företag upplever företagsklimatet på sin ort. Företag med mer än 100 anställda ger i genomsnitt höga betyg, medan ensamföretagare och företagare med 1-5 anställda ger låga betyg. Vissa branscher som vård och omsorg, bygg och besöksnäring upplever också ett markant sämre företagsklimat.

– Regelkrånglet slår olika mot olika företag, men extra hårt slår det mot de minsta företagarna som inte har resurser att hantera en alltför stor regelbörda. De flesta företag i Sverige är små och då borde regelverket anpassas efter dem, säger Ulrica Bennesved.

Enkätresultat för alla kommuner och mycket annat material finns nu på www.foretagsklimat.se

Lista – sammanfattande omdöme

Svenskt Näringslivs enkät skickas ut till cirka 60 000 företagare i hela Sverige. 31 000 av dem har svarat. Deltagarna får sätta ett betyg på en mängd olika områden, på en skala från 1 till 6 där 3 är godtagbart och 4 är bra. 1 är dåligt och 6 är utmärkt.

En av de viktigaste faktorerna är det sammanfattande omdöme som företagarna ger sin kommun. Så här ser betygen ut för kommunerna i Kalmar län.

Kommun

Sammanfattat omdöme

Förändring

Mönsterås

4,37

  -0,1

Nybro

3,68

  -0,1

Torsås

3,64

   0,2

Hultsfred

3,43

   0,2

Kalmar

3,39

  -0,3

Oskarshamn

3,25

   0,0

Västervik

3,14

   0,0

Vimmerby

3,14

   0,1

Högsby

3,00

   0,1

Mörbylånga

2,96

   0,0

Borgholm

2,94

  -0,1

Emmaboda

2,61

  -0,1