Föreläsare om upphandling

Det finns vinnare och förlorare på båda sidorna i de tvister som uppkommer. För företaget är det dyrt och tidsödande att anlita ombud och att behöva lägga arbete på tvisten i stället för på verksamheten.

Lagligt? Lämpligt? Listigt?

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Västerviks kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.

Johnny Rönnfjord i halv figur

Det finns ett samband mellan ett gott klimat och en tillväxt av det lokala näringslivet sade Johnny Rönnfjord.

Foto: STEFAN TELL

–  Det finns ett samband mellan ett gott klimat och en tillväxt av det lokala näringslivet. Detta i sin tur skapar fler arbetstillfällen och ökade skatteintäkter för kommunen, sade Johnny Rönnfjord.

Västerviks kommuns näringslivschef, Ulf Kullin sa att han väl egentligen inte var förvånad över de låga resultaten. Han kommenterade att den undersökning kommunen själva gjort ger liknande svar. Han sa också att man nu tillsammans med politiker och företagare ska göra analysen av vad som ligger bakom siffrorna.

–  Precis så bör man ta tag i frågorna. Vad beror detta på? Vad kan vi göra åt det? Det är viktigt att öppna för samtal och diskussion, svarade Johnny Rönnfjord. Där man har mycket kontakter mellan företagare och kommunföreträdare är det ofta ett bättre företagsklimat.

Att kommunen haft en nedåtgående trend i omdömet av företagsklimatet sedan 2010 är naturligtvis något som bekymrar kommunledningen och ansvariga tjänstemän. Man uttrycker nu att det måste bli förändring och att resan uppåt måste ta fart på riktigt www.foretagsklimat.se.

Konkurrens på (o)lika villkor
Göran Grén, expert på konkurrensfrågor på Svenskt Näringsliv, medverkade med en presentation av hur konkurrensfrågorna aktualiseras och ibland blir till fleråriga rättstvister mellan företag och myndigheter:

Konditorutbildningen som sålde bröllopstårtor, cykeltältet på torget som tog 60% av den lokala verkstadens marknad, kommunens slamsugningsbil som började köra privata tjänster, kommunen som (i strid med Plan- och Bygglagen) lade in utstakningstjänsten i bygglovsprövningen, etcetera.

– Det kommer aldrig att bli konkurrens på lika villkor, sade Göran Grén, trots att det alltid betonas i budgetpropositionen att det är otroligt viktigt med detta. Jag har arbetat 20 år i statsförvaltningen och själv skrivit in text om detta i flera år.

–  Det finns vinnare och förlorare på båda sidorna i de tvister som uppkommer. För företaget är det dyrt och tidsödande att anlita ombud och att behöva lägga arbete på tvisten i stället för på verksamheten. För kommunen eller staten är det en fråga om hur skattemedel används mest effektivt.

Under mötet framförde bland annat Stina Porsgaard från Stadshotellet kritik mot hur kommunen och det kommunala bolaget Västerviks Resort planerar att bygga hotell. Självklart är det något som skulle konkurrera med det privata näringslivet. Dessutom fanns ett tydligt missnöje med hur processen gått till. Det fanns inte tillstymmelse till dialog med branschen innan ansökan om ändrad detaljplan lämnades in.

Väldigt få kommuner är illvilliga, betonade Göran Grén, men man bör tänka igenom hur man gör – och varför – och därefter skaffa sig en policy. Tre frågor på L kan tjäna som ledstjärnor, när man behandlar problemet med osund konkurrens: Är det Lagligt, Lämpligt och Listigt?

Svenskt Näringsliv har gett ut en lite skrift i ämnet, som man kan ta till hjälp. Konkurrens på (o)lika villkor - guide för lokalt företagsklimat.

Olle Termén