Christina Davidson och kommunhuset i Nybro

Från bottenplacering mot toppen

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT 2011 nådde Nybro en bottenplacering i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat, plats 286 av 290. Sedan 2013 har trenden vänt och det går stadigt uppåt. I år stiger de för femte året i rad, i år 51 placeringar och landar på plats 127.

Nybro kommun är ett bra exempel på att förändring är möjligt och att målmedvetet arbete ger resultat. Vi ställde ett antal frågor till Christina Davidsson, KSO i Nybro kommun, hur hon ser på företagsklimat och Nybro kommuns arbete med detta.

Varför är det viktigt med ett gott företagsklimat
Ett gott företagsklimat är viktigt för att vi ska upplevas som en attraktiv plats för att fortsätta locka nya invånare, företag och besökare. Vi vill att Nybro ska vara känt för ett gott företagsklimat och det är viktigt att vi på alla sätt underlättar för företag att växa och må bra i Nybro. Näringslivet är en viktig förutsättning för ett gott liv och en bra omfattande service för våra invånare.

Ni har klättrat, hur gick det till, framgångsfaktorer?
Vi har jobbat långsiktigt och strategiskt med att förbättra vårt näringslivsklimat. Vi har i vår kommunplan politiskt lyft fram näringslivet som ett prioriterat område att jobba med. Vi har gjort många företagsbesök för att lyssna in förbättringsåtgärder. Vi har jobbat internt med attityder och en god servicenivå. Vi har involverat samtliga förvaltningar i vårt jobb.

Vad har ni upplevt som svårast respektive enklast i ert förbättringsarbete?
Svårast har varit att få alla förvaltningar och bolag att känna sig delaktiga och få en bild av att all den service som en kommun erbjuder också påverkar näringslivsklimatet. Här har vi ett fortsatt arbete att göra.

Enklast och roligast har varit att besöka företagare och lära om deras verksamhet och ta med synpunkter tillbaka till kommunen.

Jag tror att företagen har uppskattat dialog, information och snabbare beslutsvägar. Vi arbetar mycket med attityder och god rättssäker service.

Mål framåt, hur behåller man ett gott företagsklimat?
Vi ska fortsätta med dialog och samarbete. Vi ska ge god service, bra bemötande och en rättssäker myndighetsutövning. Vi ska tillsammans med företagen underlätta framtida kompetensförsörjning. Viktigt är att besöka företagen och mötas ute i samhället på olika arenor.

Goda råd till andra kommuner
Håll i och håll ut, det är ett långsiktigt arbete som vi måste jobba med varje dag, året runt.


Ulrica Bennesved