foto collage Böda Sand

Dagens unga är bättre rustade

NYHET Publicerad

SOMMARJOBB På Böda Sand är det full fart. Mängder med nya aktiviteter, nyrenoverade stugor och lokaler. Nytt nöjesbolag, padelplaner och skojig vattensport. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte hade funnits personal som trivs och gör ett bra jobb.

Anna Barkevall leder arbetet på Böda Sand och det märks hur mycket hon brinner för platsen och allt som händer där. I år är campingen arbetsplats för 220 ungdomar som alla är en del av bolagets affärsidé. ”Att erbjuda en upplevelserik och bekymmersfri semester för hela familjen, baserad på högkvalitativt, mångfaldigt och prisvärt boende i kombination med närliggande dags- och kvällsaktiviteter.”

– För att vi ska lyckas måste all personal trivas och gilla sitt jobb. Därför tycker vi att det är jätteviktigt att utbilda alla. Vi gör det i vår egen akademi, som handlar om att utvecklas både för jobbet och som individ. Vi lägger mycket energi på att alla ska kännas sig peppade. För glad personal ger glada gäster, säger Anna Barkevall.

Besöksnäringen är en första anhalt i yrkeslivet för många unga. Ibland målas en felaktig bild upp av att arbetsgivare inte vill göra rätt utan vill bara utnyttja ung arbetskraft. Det är en mytbildning som är skadlig då den ger unga en felaktig bild av vad det är att ha ett jobb, samtidigt som det svartmålar företagare.

– Att jobba i besöksnäringen ställer stora krav. Man måste kunna ha många bollar i luften och vara beredd på att hitta lösningar. Jag ser att dagens unga är bättre rustade för den här typen av jobb än vad man var förr. Dom är delaktiga, flexibla och vana av att multitaska, säger Anna Barkevall.

På Böda Sand är cirka 80 personer återkommande säsongsarbetare. Besöksnäringen har med sina olika säsonger, med å ena sidan sol och sommar å andra sidan snö och vinter, vuxit ihop och blivit ett helårsjobb för många.

– Om jag ska spå för framtiden så tror jag att klimatskam, kronkurs, en kommande lågkonjunktur med mera kommer att leda till att vi får mer att göra. Men då måste vi fortsätta att hela tiden utveckla vår personal och vår produkt, säger Anna Barkevall.