Bedri Isa, Mats Green och Johan Skans på Skogslunds_.jpg

Migrationsverkets regelförändringar skapade problem

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL  Företaget Skogslunds Metallgjuteri i Anderstorp har stött på flera problem den senaste tiden. Flertal av dem har skapats i samband med att Migrationsverket ändrat sina regler gällande utländsk arbetskraft, vilket i sin tur har lett till personalbrist. 

Tillsammans med riksdagsledamot Mats Green (M) besökte vi Skogslunds Metallgjuteri i Anderstorp. Ett företag som under senare år framgångsrikt har arbetat med utländsk arbetskraft, men som nu fått stora problem på grund av ständiga regelförändringar från Migrationsverket. Ekonomiansvarig, Johan Skans, och vd, Bedri Isa, berättade om situationen och om hur svårt det är att lokalt hitta människor som vill arbeta inom industrin. 

På Skogslunds Metallgjuteri arbetar det just nu runt 80 personer. Företaget har tidigare provat att hyra in personal för att produktionen skall fungera, men enligt Skans och Isa var det ingen framgångsrik lösning. 

— Det blev många personer som kom in och ut hela tiden, men också vissa som bara sökte för att de behövde ett jobb, säger Bedri Isa. 
 
Enligt Isa finns det både jobb att utföra och kunder som vill köpa, men flaskhalsen är kompetent personal som är svår att få tag på. 

Bristen på arbetskraft blev för stor och därför beslutade sig företaget för att prova att ta in utländsk arbetskraft från Kosovo, där Isa hade kontakter. Sedan 2018 har ett tjugotal arbetare börjat jobba på företaget och sju av dem har flyttat till Sverige permanent. Denna lösning har fungerat väldigt väl och enligt Skans och Isa har företaget på grund av detta också fått ett gott rykte i Kosovo där det finns många som är intresserade av arbetet. Tyvärr så har man under den senaste tiden fått ytterligare problem på grund av att Migrationsverket löpande ändrar sitt regelverk, vilket har lett till långa ansökningsprocesser för de personer som man vill erbjuda arbete. 

— Processen tar i vissa fall flera månader, i stället för några dagar, för att vi tex hade missat att skicka in en blankett. En blankett vi inte behövt tidigare när vi ansökt, säger Bedri Isa.  

Trots att företaget är certifierat som arbetsgivare hos migrationsverket så tar handläggningstiden alldeles för lång tid. Vi har fått tacka nej till jobb för att vi inte har personal nog, vilket är på grund av att processen tagit så lång tid, säger Johan Skans. 

De menar därför att förtroendet mellan Migrationsverket och företag som importerar arbetskraft måste bli bättre i framtiden. 
 
— Om vi som företag sköter våra åtaganden och de inblandade personerna är nöjda så bör det ses som en kvalitetsstämpel som underlättar och förkortar handläggningstiderna, anser Skans och Isa. 

 När personalen väl är på plats i Sverige behöver de lära sig svenska. Om inte alla kan samma språk uppkommer uppdelningar och problem, menar Isa och Skans. På kommunen erbjuds SFI på dagtid, men i och med att personalen behövs på arbetsplatsen under dagarna, hade det varit bättre om kvällskurser erbjöds. 

— Vi vill inte ha ”vi” och ”dem” utan en gemensam grupp med medarbetare där alla hör hemma. Därför måste det finnas tydligare krav på att alla lär sig svenska. Här tycker vi att våra kommuner behöver ta ansvar och bidra med praktiska lösningar kring språkutbildning som inte inkräktar på den normala arbetstiden, säger Skans och Isa.  

Text: Maja Ottosson