Untitled design

Gör det bara, gör dig företagarbar

NYHET Publicerad

KRÖNIKA Det talas mycket om att elever i Sverige måste utbildas för att bli ”anställningsbara”, sade entreprenören Jens Spendrup under ett föredrag på Näringslivsdagen i Nässjö härförleden. Men, frågade han, ”när hörde ni senast att de ska bli företagsamma?”.

Visst, Ung Företagsamhet finns och gör ett kanonjobb och entreprenörskap är en integrerad del av somliga kurser, men på det stora hela är Jens Spendrups undran relevant.

Han tror att mycket beror på attityder. Även om det inte är lika mörka företagartider nu som på 1960- och 70-talen hänger den andan kvar.

Skälet till att det är angeläget att få fler företagsamma människor i Sverige har, menade Jens Spendrup, att göra med att företagare är de viktigaste i vårt samhälle. Därför att företag skapar jobb och jobb ger skatteintäkter som betalar välfärden.

Det finns ingen naturlag som anger att vi kommer att ha välmående företag i landet för alltid. Företag dör varje dag, påminde han: ”Det kallas konkurser”. Därför är det så betydelsefullt att arbeta med ”nativitetsfrågan”, alltså hur kan man underlätta för att nya företag ska starta och utvecklas?

Antalet nya företag i ett samhälle är enligt Jens Spendrup ett mått på hur villiga unga är att dra igång näringsverksamhet.

För att det ska vara möjligt för fler måste unga tidigt få upp ögonen för entreprenörskap och företagande. Precis som skolan gör människor anställningsbara, för att ta arbete hos någon annan, tänker jag: Gör folk företagarbara, så att de som vill kan skaffa arbete åt sig själva – och i förlängningen kanske åt andra. 80 procent av alla nya jobbtillfällen skapas i små och medelstora företag.

Eller som Jens Spendrup formulerade det: ”Ett samhälle är aldrig bättre än de företag som finns i samhället”.

Det har givetvis att göra med att företagen är välfärdsbyggarna, de säkrar välfärdsintäkterna.

För att ändra attityderna – det är där man måste börja om man vill förändra – krävs ett bättre näringslivsklimat. Då är det väsentligt, menade Jens Spendrup, att entreprenörer själva berättar om sin vardag och villkor:

”Det är vi företagare som måste försöka få andra att förstå vikten av företag och företagsamhet. Det är kanske det finaste yrke man kan ha, att vara företagare. Att känna och tro på att det man gör blir verklighet, att ta ansvar för det samhälle man verkar i.”

Inte minst krävs detta för att skapa bättre attityder. Dåliga attityder är enligt Jens Spendrup bland annat oförståelsen för företagande; att ha en idé om vad man vill med sitt företag är ”inget man snor ihop på en kafferast”. Så trodde ett kommunalråd han hade träffat en gång att det kunde gå till.

Ett annat kommunalråd hade vid ett tillfälle sagt till honom att det inte var företagare som utvecklade samhället, utan politikerna.

Jo, tänkte jag när jag lyssnade på Jens Spendrup, det finns en del attitydarbete kvar att göra i Sverige.