Trangiakök
Foto: Johannes Poignant

Trangia i Trångsviken fortsätter växa

NYHET Publicerad

FRAMGÅNGRIKT FÖRETAGANDE November 2019 var en ny rekordmånad för friluftskökstillverkaren i Jämtland och de maskininvesteringar och nyanställningar Trangia gjort under 2019 är fortsatt välinvesterade pengar. Företaget som gjorde sitt första spritkök 1951 är i allra högsta en pågående framgångssaga, såväl i Sverige som Japan, och belönades nyligen med ett regionalt företagarpris.

Magnus Rydell

Magnus Rydell

För första gången i Trangias historia jobbas det, sedan april, i tvåskift i fabriken. Detta trots att man har anställt sju personer under 2019 och att den nya automatpressen, en av två, nu är på plats.

– Allt har behövts och vi har fått kämpa på med övertid och helgjobb under året också, berättar vd Magnus Rydell. Alla har ställt upp på ett fantastiskt sätt för att se till att vi levererar det vi ska till våra kunder. Det är förstås inte hållbart med övertid i längden och nu börjar vi hitta in i rutinerna igen.

Oväntad succé med matlådan

En anledning till ruschen är osäkerheten kring Brexit som skulle ha slagit till den 31 oktober. Nu blev den politiska röran skjuten på framtiden men eftersom en stor del av exporten går till just Storbritannien ville varken den brittiska distributören eller Trangia i Sverige riskera leveransproblem. Fabriken i Trångsviken trampade därför gasen i botten tidigare under året för att leverera extra många kök och komma runt problemet med eventuella tullar.

– Samtidigt har andra marknader också gjort större beställningar än väntat det senaste halvåret, berättar Magnus Rydell. I Japan har efterfrågan på matlådor ökat kraftigt och där har vi också hängt på med annat säljstöd och fått fler beställningar även på kök.

Matlådan, en ganska oansenlig aluminiumlåda med lock och handtag, har blivit en otippat stor succé då den passar perfekt att laga japanska risrätter i. Den ser ut som en variant av den gamla populära lunchlådan för värmeskåp innan mikrovågsugnen gjorde intåg, men har varit en marginalprodukt som Trangia ett tag tänkte plocka bort ur sortimentet. Tur att det aldrig hände - i år levereras närmare 130 000 matlådor bara till Japan.

– Japan håller på att bli en av våra största marknader, berättar Magnus. Vi säljer bra även till övriga Asien, främst Sydkorea och Indonesien, men där är det mest kök. Intresset för Skandinavien och Sverige fortsätter växa och det gynnar även oss.

Når målen på tillväxt

Trangia omsätter 2019 närmare 62 miljoner kronor, en omsättningsökning med 20 procent jämfört med 2018. Magnus klev in som vd sommaren 2017 och berättade då om planen att öka omsättningen med det dubbla till 2022. En plan som håller - med marginal.

– Vi har redan gjort 50 procent av den planerade dubblingen på två år, berättar en nöjd Magnus Rydell. Vi håller just nu på att skruva på många ställen i företaget för att anpassa oss till en smidig uppväxling för resterade kapacitetshöjning. Efter det kan vi börja kika på produktutveckling och marknadsföring.

Förbättringar av energieffektivitet i fabriken, nya administrativa affärssystem och moderniseringar av både stort och smått har tagit sin tid. Förändringar och faktorer till det bättre i ett Trangia som har stabila rötter i jämtländska Trångsviken. Ställningen som pålitlig arbetsgivare under många år har också resulterat i lojal personal och stort intresse för de tjänster som utannonseras.

– Vi hade 117 ansökningar till de tre senaste tjänsterna vi sökte folk till, så det är inga problem att hitta duktiga medarbetare, säger Magnus.

Maskiner och automatpressar för fem miljoner kronor har nu trimmats in i fabriken men de kommer inte ersätta behovet av mänsklig arbetskraft. Trangia har efter nyanställningarna under hösten 34 anställda.

– Vi kommer behöva både och för att öka kapaciteten i vår produktion framöver, fortsätter Magnus.

En bra plats för industri

Placeringen i Jämtland och längs transportådran E14 är perfekt. Trangia är inte heller ensamma som producerande industriföretag i området och Magnus lyfter gärna regionens möjligheter och företag i närheten som en positiv faktor för Trangia. Både Minitube (mynthylsor i papp bland annat) och Nord-Lock (världsledande på killåsningsbrickor) är stora arbetsgivare inom industriell produktion och företagen tar hjälp av varandra där de kan.

– Vi är ju inte alls i någon konkurrenssituation utan samarbetar gärna kring det vi kan när det gäller produktion, berättar Magnus. Det kan handla om att vi gemensamt tittar på nya robotar eller maskiner när leverantörer kommer och hälsar på häruppe, eller bjuder in varandra för att kika på varandras produktionslösningar.

Det går som tåget med andra ord och nyligen fick Trangia ta emot ett hederspris för hedersamma företagargärningar sedan 1951. Ett bevis på långsiktighet och lyckosamt företagande under en längre tid.

Pris för långsiktighet

Trangia fick i november 2019 pris under Guldgalan i Östersund med motiveringen:

” Årets vinnare av Sven O Perssons hederspris har på ett gediget sätt förvaltat det familjeägda företaget genom en kontinuerlig utveckling och optimering av Trangia-köket. Tillverkningen sker alltjämt i Trångsviken där verksamheten startade 1925. Varumärket har vuxit sig så starkt att det till och med blivit synonymt för själva produkten.”

Bengt Jonsson, som var vd i närmare 30 år lämnade 2018 över sin ägarandel till dottern Sara Bernow och hon är nu fjärde generationen ägare i Trangia-familjen. Bengt sitter dock kvar i styrelsen ”som pensionär” och brodern Lennart Jonsson som äger andra hälften av företaget, är fortfarande aktiv i den dagliga produktionen.