Stefan Ax
Foto: Henrika Lavonius Wike

Stefan Ax lärarhjärta bultar för UF

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Ung Företagsamhet är det perfekta sättet att lära ut företagande, om du frågar Stefan Ax. Han är lärare på Jämtlands Gymnasium Wargentin i Östersund och har peppat många årskullar UF-företagare att förverkliga sina idéer.

– Det är otroligt roligt med UF. När jag undervisar i samhällskunskap är det jag som delar mina kunskaper om exempelvis politik. I UF är det tvärtom: jag får sitta med vid elevernas bord när de driver sin idé. Då får jag istället lyssna och ställa frågor som kan hjälpa dem framåt, säger Stefan Ax.

Stefan Ax undervisar på ekonomiprogrammet där alla elever i trean får testa att driva UF-företag, antingen enskilt eller i grupp.

– De får bygga upp en verksamhet, från första idé till lansering och årsredovisning i slutet av maj. Och avveckla, för det är också en del av kursen. Sen är det faktiskt en del som startar igen, som enskild firma eller aktiebolag.

Fascinerande kreativitet

Sammanlagt har Stefan gjort tio säsonger med UF och genom åren har han fått följa många företagsidéer. Några har varit riktigt framgångsrika, som Skin-butiken som drogs igång av två killar – en från Wargentin och en från Storsjögymnasiet.

– Många i min generation tror det handlar om ”skinn”, men det här är tillbehör till det populära datorspelet Counterstrike. De omsatte mycket pengar och ena killen vann till och med priset ”UF till AB”. Han driver andra företag idag, säger Stefan Ax.

Priser är dock inte det viktiga, understryker Stefan, även om det peppar de elever som får ta emot dem. Istället handlar det om att eleverna får ta fram en idé och göra verklighet av den – och bekräftelsen i att klara av det.

– Jag hade två tjejer på frisörprogrammet, de ville göra något annat än sitt huvudämne och skapade en kakbok som blev jättelyckad. I år har vi tre killar som skapar en tjänst för att koppla ihop arbetsgivare och ungdomar – eftersom unga kan ha svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

Hänger med i tiden

Bredden är stor, inte minst hos elever som läser andra program än ekonomi. För medan UF är obligatoriskt på ekonomiprogrammet, så finns det som ”individuellt val” på andra program. Har Stefan Ax sett någon förändring genom åren?

– Idéerna var lite mer spretiga förr, nu är de mer anpassade efter moderna sätt att kommunicera. Eleverna är bra på att hänga med i trender – som marknadsföring; idag är det i stort sett bara sociala medier som gäller och de är jätteduktiga. Det är en utmaning för mig att hänga med.

Omväxlingen och det oväntade är det som Stefan Ax gillar med UF-undervisningen.

– Jag måste vara totalt flexibel. Jag vet inte på förhand vad lektionen ska handla om utan finns till hands som bollplank och rådgivare. Jag kan få frågor om marknadsföring, riskkapital – allt. Igår till exempel fick jag låna ut min hand för att testa ett handtag på en prototyp.

En utvecklingsresa

Det råder ingen tvekan om att Stefan älskar detta sätt att ”lära ut”. På frågan om det krävs särskilda egenskaper svarar han:

– Man måste intressera sig och bry sig om, vara nyfiken och lyhörd. Finnas till hands och ställa frågor, hjälpa dem att se saker ur olika perspektiv. Och ge dem tid att fundera.

Belöningen är att få uppleva elevernas utvecklingsresa på nära håll.

– I början av läsåret vågar de knappt ringa det första samtalet – i maj har de gjort allt och till och med gått med vinst. Att få följa den personliga utvecklingen är häftigast!