PostNord borde kunna leverera effektivare – inte försämra servicen!

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vi fick en ny Postförordning 1 januari i år. Det innebär rejäla försämringar av postleveranser, särskilt för företag utanför storstäder. Jag som mångårig företagsledare i norra Sverige upplever detta som skandalöst. Hur kan den svenska regeringen tillåta så olika förutsättningar i olika delar av landet? Var finns den innovationskraft som skulle göra att PostNord kan leverera snabbare och effektivare med mindre resurser – inte försämra servicen?!

Johan Redhe

Johan Redhe

PostNord har haft svårt att leverera resultat. Därför tillsatte regeringen en utredning som skulle ge förslag på åtgärder. Utredningen resulterade i en ny Postförordning som trädde i kraft 2018. Den har lett till rejäla försämringar. Tidigare var kravet att 85 procent av alla förstaklassbrev skulle delas ut senast nästföljande arbetsdag. Numera ska 95 procent av försändelserna delas ut senast efter två arbetsdagar. Resultatet av den nya Postförordningen är alltså sämre servicen i allmänhet – men i praktiken blir det svårast för företag och invånare i Norrland. Vilka brev som ska delas ut snabbast utgår nämligen från postnummer. Och det gynnar INTE företag och invånare norr om Dalälven.

Vi sätts på läktaren

Jag anser att det är väldigt nedlåtande mot alla invånare och företagare i norra Sverige som nu inte har möjlighet att skicka varor på lika villkor som invånare och företagare i övriga landet.

För mitt företag är korta och effektiva ledtider en nyckel till framgång – en väldigt stark och i många fall avgörande USP som nu försvagas rejält genom ett, i mina ögon, lättvindigt och enkelt beslut från regeringens sida genom den nya Postförordningen. Beslutet påverkar en stor del av landet, men föga förvånande inte de mer centrala delarna av landet.  Företagen där får nu en helt egen spelplan medan vi andra sätts på läktaren och ställs inför fullbordat faktum…

Försämringar i smyg

Den här försämringen har redan trätt i kraft lite i smyg. Det är nämligen sedan drygt två år tillbaka väldigt svårt för PostNord att leverera förstaklassbrev över natten. Det räcker med att våra kunder har sina verksamheter lite avsides (strax utanför Stockholm, Göteborg och Malmö) för att leveranserna ofta ska försenas med en dag. Det är en realitet då vi har daglig kontakt med våra kunder som saknar sina brev eller REK. Med nya Postförordningen är min farhåga att det kommer att ta tre dagar för förstaklassbrev att nå fram. 

Gömmer sig bakom miljöfrågan

Det som är PostNords uppdrag, snabba och effektiva transporter av brev och paket, har hamnat i skuggan när regeringen försöker lösa strukturella lönsamhetsproblem genom att försämra servicen. Dessutom gömmer de sig bakom miljöfrågan. Med den nya förordningen säger PostNord att de fått möjlighet att minska på flygtransporterna, vilket är viktigt ur miljösynpunkt.  Men är det verkligen möjligt att gå över till järnväg i den utsträckning att flyget kan ersättas utan att biltransporterna samtidigt ökar? Om biltransporterna ökar torde den miljömässiga vinsten bli betydligt mindre. Jag tror att med bibehållen struktur och storlek på PostNord så krävs det ökade biltransporter för att försörja den centraliserade sorteringen.

Resultatet och åtgärden av utredningen andas uppgivenhet och total avsaknad av innovationskraft. Innovationskraft som kan leda till att PostNord ska kunna leverera snabbare och effektivare med mindre resurser – inte försämra servicen! Nu när e-handeln ökar kraftigt borde i stället frågan vara hur man kan halvera leveranstiderna och samtidigt minska miljöbelastningen!

Johan Redhe, vd Schalins ringar