Postnord ändrar rutiner och försämrar för företag i Jämtland

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Postnord slutar leverera post följande dag. Det gäller alla brev som postas norr om Söderhamn och är adresserade till orter söder därom och även åt andra hållet. Beslutet slår hårt mot företag i länet och försämrar konkurrensmöjligheten för företag som behöver snabb leverans till sina kunder, skriver företagaren Carl Erik Eriksson, Favoptic.

Carl Erik Eriksson ägare och grundare Favoptic

Carl Erik Eriksson, ägaren för Favoptic slår larm om problemen med Postnords beslut att försämra servicen.

Den viktigaste andelen av den här typen av post, som levereras följande dag, är den som posten lite slarvigt brukat kalla för “klumpar”. Det vill säga tunna små jiffypåsar och andra liknande ofta lite tjockare brev. Deras innehåll är oftast mycket viktigt för mottagaren. Det kan vara en liten reservdel till en tillverkningslinje, en ask kontaktlinser, en liten medicinförpackning. Ingenting kommer nu fram direkt.

Det här är ett enkelt beslut att fatta i Stockholm. Låt gå för att man inte sparar så mycket pengar på att inte skicka posten mellan sorteringsnaven – men det är kanske bara 12 procent av Sveriges befolkning som bor norr om Söderhamn. Och i Stockholm är det ingen som vare sig märker eller bryr sig. Och såvitt jag förstått har ingen annan i Norrland ens hört av sig.

Men för jämtländskt näringsliv är det faktiskt ytterligare ett steg bakåt. Man blir en bit svagare i konkurrensen. Det är bara ett steg av många. Välstånd bygger faktiskt på infrastruktur – och här monterar man ner den ett steg till. Det är i längden riktigt obegåvat att låta det ske.

Själv är jag kirurg. Genom en serie lite slumpartade händelser kom jag att starta ett företag som heter Favoptic. Tanken med företaget är inte svår – att kombinera modern robotiserad sliperiteknik med beställningar och handel över Internet och kunna leverera bättre glasögon till en bråkdel av handelns priser. Vi har idag levererat väl över en miljon par glasögon och våra glasögonkunder har sparat miljarder. Själva plock- och packhanteringen var det naturligt att lägga ut på någon som kunde sån't bättre och kanske av lite ovidkommande sentimentala skäl (farfar var skogsbonde i västra Jämtland) så frågade jag Samhall i Jämtland om de kunde hjälpa till. Och det har de gjort med den äran! De är så noggranna och arbetsamma och sköter detta perfekt.

Men vad hjälper det. Mina kunder måste få snabba leveranser.

Valet står mellan att flytta plock- och pack till en ort söder om Söderhamn om jag vill ha leverans nästa dag. Kan jag acceptera en dags försening kan jag lika gärna flytta till Estland och låta kunderna dra nytta av de lägre kostnaderna.