Misstagen du inte får göra i USA

NYHET Publicerad

MÖJLIGHETERNAS LAND Jämtlänningen Kristian Sjöström, i dagarna hemflyttad från USA, har lång erfarenhet av att göra affärer och leda företag i landet. Här tipsar han om hur du som svensk undviker fallgroparna på den amerikanska marknaden.

Kristian Sjöström nyligen hemkommen från USA där han arbetat som företagsledare.

Kristian Sjöström från Jämtland har mångårig erfarenhet av affärslivet i USA.

Kristian Sjöström från Jämtland om att göra affärer i USA

– Vårt svenska förhållningssätt är ofta att ”hellre fria än fälla”, medan det amerikanska förhållningssättet är precis tvärtom, säger Kristian Sjöström.

Det är kanske lätt att tro att vi svenskar tänker lika som amerikanerna, men det råder en hel del sociala, kulturella och affärsmässiga skillnader mellan Sverige och USA.

För den som kan navigera rätt inom affärskulturen och har förståelse för hur ledarskap och avtal fungerar finns det stora möjligheter.

Amerikaner överlag är lätta och trevliga att umgås med, köpkraften är stor, klimatet härligt och maten god.

En grundläggande skillnad är att amerikaner är drillade från barnsben att tala inför publik, umgås i olika sociala sammanhang, och blixtsnabbt lägga fram sina idéer. Vi svenskar är ofta lite mer avvaktande, vill känna in stämningen och vill inte upplevas som skrytsamma. Se till att utnyttja tillfället för att skapa många sociala kontakter, underskatta inte ytligt mingel.

I USA finns det en hel del myndigheter att förhålla sig till. Därutöver finns det en hel djungel av regler som ställer helt andra krav än vad vi är vana vid.  Tänk på att federala lagar gäller i hela USA, medan statliga lagar eller regler skiljer sig mellan olika delstater. Att ha rätt försäkringsskydd är oerhört viktigt! Anlita professionell hjälp för att navigera rätt i just ditt enskilda fall.

USA har en helt annan ledarskapskultur än Sverige. Vi är vana vid medbestämmande, att arbeta självständigt och konsensusbeslut. Glöm det - i USA bestämmer chefen, punkt slut.

Som nytillträdd vice vd för ett medelstort amerikanskt tillverkande bolag där jag arbetade i närmare 5 år, så ville jag resonera med mina mellanchefer om vad de tyckte i olika sakfrågor. Detta visade sig vara helt fel utifrån ett amerikanskt perspektiv. Senare förstod jag att de trodde att jag försökte ”sätta dit dem”, och att jag gav ett ”osäkert intryck” när jag frågade om grundläggande saker. I USA talar chefen i detalj om vad som skall utföras, och detta ifrågasätts inte. De personer vi skulle kalla ”ja-sägare” är därför många.

Anställningstryggheten är obefintlig. ”At will” är en vanlig anställningsform, vilket innebär att det står arbetsgivaren fritt att låta dig gå på dagen utan att ange orsak till detta (reglerna varierar något beroende på delstat). Omvänt så har också arbetstagaren ofta rätt att sluta på dagen. Ett sätt för vissa arbetstagare att skapa sin egen arbetstrygghet är att göra sig oumbärliga på arbetsplatsen. Detta görs främst genom att inte lära upp någon annan, ta minimalt med ledigheter för att alltid finnas på plats och att inte dela med sig av information eller kunskap. För mig som ledare krävde det stor uthållighet för att säkra kompetensöverföring.  

Det är också viktigt för oss svenskar att komma ihåg att de förhandlingspartners som vi möter oftast är ”at will”, vilket innebär att de kan vara borta imorgon.  Jag hade själv långt gångna diskussioner med inköpschefen för ett stort amerikanskt bolag. Vi träffades en tisdag för affärsdiskussioner, nästkommande måndag var han sparkad och allt mitt arbete var förgäves.

I amerikanska avtal regleras varje liten detalj. Det som inte finns skrivet gäller inte. Detta kan upplevas som att man behöver uppfinna lagboken varje gång man skriver ett avtal. 150 sidor med krånglig amerikansk juridiktext för en enkel leverans är inte ovanligt.

Vårt svenska förhållningssätt är ofta att ”hellre fria än fälla”, medan det amerikanska förhållningssättet är precis tvärtom! Förhandlingar går ut på att få in fördelar i avtalet som motparten inte ser eller uppfattar. Man är inte heller sena, eller blyga, att dra nytta av dessa fördelar senare i affärsrelationen.

Några viktiga sociala koder: Lär dig att komma ihåg förnamn, strunta i efternamnet. Säg inte ”nice to meet you again” när ni träffas för andra gången, då upplevs du som arrogant. Säg istället ”nice to see you again”.

Ett annat tips är att lämna mat kvar på tallriken. Ät tills du är lagom mätt, lämna resten. Annars kommer du garanterat att gå upp lika många kilon som veckor du befinner dig i USA.

När du efter affärsmiddagen tar notan så ska du betala minst 18 procent i dricks, det är servitörens lön och den förväntas man betala.

Prata inte politik med en amerikan, om svenskarnas rätt till fem veckors semester, eller överhuvudtaget om hur förträffligt Sverige är i förhållande till USA. Kommer detta upp, byt samtalsämne! Sport är ett säkert kort för konversation, amerikanarna älskar idrott. Det vill säga om det handlar om NBA, NHL, football eller baseball. De sporter som inte uppfunnits i USA kan du glömma, till exempel fotboll, soccer, längdskidåkning eller tennis. Det är sporter som amerikaner överlag struntar fullkomligt i.

Känner man bara till grundläggande förutsättningar, så att onödiga fallgropar undviks, då är USA möjligheternas land. Lycka till!