Digitaliseringspremie för ett starkare näringsliv

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Jag är intresserad av teknik, jag drivs av utveckling och jag har länge förstått att framtiden kommer att bli helt digital. Trots det är digitalisering mycket utmanande att greppa även för mig. Vad innebär det exakt för vårt företag? Och behöver vi verkligen ändra på något som redan funkar bra? Med de frågorna började det hos oss på Meri, liksom för de allra flesta.

Henrik Wahlstedt

Henrik Wahlstedt, vd Meri

Min tro på att alla måste in i den digitala världen för att överleva, och mina ägares förmåga att ta till sig och stå bakom detta, har gjort att vi är inne på en resa som jag skulle uppmuntra alla företagare att göra. Och alla politiker att öppna dörren för. Då skulle Jämtlands län kunna bli ett ännu mer framgångsrikt företagarlän.

Meri firade nyligen 30 år som företag, och jag har funnits med i två. Vi hjälper våra kunder att utveckla sina varumärken genom profilerade produkter. För att ta oss an digitaliseringen började vi med att titta på omvärlden. Hur beter sig våra kunder nu och hur kommer de att bete sig i framtiden? Då blev svaret ganska enkelt – vi behövde bli mer digitala för att kunna följa våra kunder helt enkelt.

För att lyckas behövde vi enas om en gemensam bild av framtiden. Ett sorts tillstånd där vi vill vara – eller kanske tvingas att vara i framtiden. Kring det satte vi igång ett digitalt förändringsprojekt som idag är en del av vår ordinarie verksamhet och utveckling. För att verkligen få till en förändring har jag valt att samtidigt jobba med ledarskapet och företagskulturen. Jag som vd behöver medarbetare som kliver fram och har modet att fatta egna beslut. Jag kallar det för delat ledarskap. Jag delegerar mycket för att hålla tempo, vilket är kritiskt i en förändringsprocess.

Att sätta kunden i centrum, att förstå sökordsoptimering, google analytics, Facebook och andra sociala medier har varit avgörande. Vi måste lära, förstå och agera innan våra kunder ändrar sina beteenden. Det här är helt annorlunda analyser än vi gjort tidigare och de kommer göra oss mer effektiva i beslut av t ex utbud. Vi kommer att kunna öka vår försäljning och höja marginalerna.

Rent konkret har vi skapat en e-handels- och kommunikationsplattform. Att ta sig ur det traditionella affärssystemet var och är fortfarande en trasslig och utmanande resa, men helt nödvändig. Idag är affärssystemet ett av många stödsystem och en viktig källa till kunskap, men affärerna drivs av e-handels- och kommunikationsplattformen.

Vi har hållit på i två år. Det har krävts blod, svett och tårar – och en envishet från alla berörda. Att jag har en styrelse som tror på det här är a och o. Skulle någon av oss börja vackla blir det svårt. Men för mig är det värt varje droppe blod och varje tår när jag ser att vi rör oss framåt.

Egentligen är det här en ren uppmuntran till företagarvänner i länet att våga ta steget och våga se in i framtiden. Men jag vill också passa på att ge en uppmaning till politiker som önskar vara företagarvänliga. Uppmuntra digitalisering! Ni har större makt än ni tror. Det finns subventioner, stöd och politiska beslut som skulle kunna påverka digitaliseringen i näringslivet. Lika självklart som vi idag får en miljöbilspremie borde vi i framtiden få en digitaliseringspremie för att tidigare våga ta klivet. 

Timbanken som Region Jämtland Härjedalen tillsammans med kommunerna startat är ett gott exempel på det här. Att få testa sina tankar tillsammans med en erfaren konsult låter jättebra. På Meri fortsätter vi ta små digitala kliv framåt och vi gläds varje dag vi använder ett nytt digitalt ord. Trello är vårt senaste favoritord. Eller verktyg. Vet du inte vad det är? Googla!

Henrik Wahlstedt, vd Meri