Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg
Foto: Henrika Lavonius Wike

”Jemtlander går väldigt stabilt och följsamt i terrängen.” Trion bakom projektet, Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg, är nöjda med sin nya pulka.

Bra glid för Hillebergs nya fjällpulkor

NYHET Publicerad

NY PRODUKT Tälttillverkaren Hilleberg ligger bakom Jemtlander – en nyutvecklad kollektion fjällpulkor som lanserades i mitten av december. Pulkorna är utvecklade i Jämtland och till nästan 100 procent även tillverkade lokalt i Östersund.

En produktidé som bakats länge och väl, berättar Jemtlanders grundare Bo Hilleberg och Lennart Mörtsell.

– Vi var inte nöjda med de pulkor som fanns, det borde gå att göra något bättre, säger Bo Hilleberg under en demo-dag som Jemtlander arrangerar utanför Hillebergs lokaler på Frösön precis före jul.

Idén att ta fram en fjällpulka har funnits i tio år. För drygt fyra år sedan, under en lunch med vännen och företagaren Lennart Mörtsell, bestämde de att det var dags att dra igång projektet. En förstudie ledde vidare till produktutveckling, och i mitten av december lanserades den första kollektionen pulkor med kapell, packväskor och tillbehör.

Lennart Mörtsell, vd Jemtlander AB

Lennart Mörtsell

Foto: Henrika Lavonius Wike

– Det som är unikt med vår pulka är att du packar brett och lågt, vilket ger bättre stabilitet. Och kunden kan bygga sitt eget pulkakoncept, med tillbehör som passar hans eller hennes behov, säger Lennart Mörtsell, som är vd och delägare i det nya bolaget Jemtlander AB.

Något annat som sticker ut är att tillverkningen till stor del är lokal. Skrovet vakuumformas hos PR-Plast i Odenskog och kapell, selar med flera detaljer i tyg tillverkas av Tekonf på Frösön. Det är bara glasfiber och aluminiumrör som köps in från andra håll, förklarar Lennart Mörtsell.

– Vi vill i så stor utsträckning som möjligt arbeta med lokala samarbetspartners.

Stort intresse på startlinjen

Jemtlander-pulkorna säljs via företagets hemsida, och intresset har varit stort, enligt företaget själva. Hilleberg-tälten har sina hängivna användare, och det går inte friluftsvärlden obemärkt förbi att företaget avvikit från sin läst. Jemtlanders förtroendekapital kan beskrivas som solitt, redan från starten.

På demo-dagen hittar en pulka snabbt sin köpare och Lennart Mörtsell slinker iväg för att montera den. Senare berättar han om en tidig kund som tog tåget från Stockholm för att köpa pulka och sen ta tåget tillbaka. På frågan om pulkan ska säljas i friluftsbutiker svarar han att det inte är aktuellt just nu, och internationell lansering får vänta minst ett år i alla fall.

– Bolaget är riggat på ett sätt så att vi kan växa kontrollerat och stabilt. Men visst, framöver hittar vi nog några utvalda butiker att samarbeta med, där vi kan visa upp pulkan, säger Lennart Mörtsell.

Ska frälsa nya pulka-användare

Att Jemtlander inte är ensamma på marknaden är grundarna medvetna om. Pulkan är dessutom en nischprodukt och en utmaning ligger i att få en ny generation fjällbesökare att upptäcka dess fördelar. Men skaran bakom Jemtlander tror att de kan utveckla och utöka marknaden i samarbete med andra tillverkare. Rolf Hilleberg, som är marknadschef för Jemtlander – tillika Bos son samt tidigare vd för tältföretaget – förklarar:

– Vi vill utbilda användarna kring varför det är bra att gå med pulka i fjällen, och hur de ska lastas. Det är mycket enklare att dra packning än att bära den på ryggen, säger Rolf Hilleberg.