Stefan Olofsson
Foto: Krisztina Andersson

Stefan Olofsson, ny näringslivschef i Sölvesborg, lovar stärkta företagsfrämjande insatser.

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.

Efter snart två månader i sin roll som Sölvesborgs nye näringslivschef har Stefan Olofsson skaffat sig en hyfsad bild över näringslivsutvecklingen och de företagsfrämjande aktiviteterna i kommunen. En rad insatser har gjorts och flera näringslivsutvecklande inslag pågår för att stärka företagens förutsättningar och möjliggöra nyetableringar. Men en hel del kan vässas ytterligare, menar Stefan Olofsson.

– Den bild jag har fått är att det pågår ett effektivt arbete med att utveckla näringslivet men vi behöver öka samarbetet mellan företagen och kommunen ännu mer och stärka samverkan på olika plan genom nätverkande, säger Stefan Olofsson.

Stefan Olofsson är uppvuxen i kommunen och har en lång erfarenhet inom industri- och produktionssektorn. Om sin nya roll som näringslivschef säger han:

– Jag är koordinatorn mellan företagen och kommunen. Min uppgift är att hjälpa till, oavsett om det handlar om en befintlig företagare eller en aktör som är intresserad av att etablera sig i kommunen.

Tillsammans med kollegorna på näringslivsenheten formar han nu det fortsatta arbetet när det gäller näringslivsfrågorna i kommunen. Företagsfrämjande aktiviteter och inslag som exempelvis näringslivsluncher, dialogmöten och nyhetsbrev ska inte bara fortsätta utan även utvecklas.

– Jag tänker mig nätverksträffar med temabaserade föreläsningar kring till exempel regelverk och annat som berör företagen och där vi kan hjälpa till att underlätta företagens vardag genom att informera. Det kan handla om hur man fyller i bygglovsansökan, hur man som krögare ansöker om olika tillstånd eller hur upphandlingsförfarande går till. Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet och närma oss företagen på deras villkor. Gör vi företagsbesök ska detta synas i nyhetsbrev och i sociala medier. Vi ska lyfta och belysa våra företag och kratta manegen för nyföretagande. Över huvud taget ser jag transparens som en viktig framgångsfaktor i att skapa ett gott företagsklimat, att synas, synliggöra och informera om vad som händer i vår kommun, säger Stefan Olofsson.

Tydlighet och mätbara mål i näringslivsarbetet skapar gynnsamt företagsklimat.

– Och då pratar jag om att långsiktigt arbete. För att uppnå bästa resultat tror jag på några få fastställda prioriterade insatser och mål istället för att ha en lång lista med mål som riskerar att inte hinna genomföras eller uppfyllas, säger Stefan Olofsson.

Ett viktigt verktyg för att kunna sätta upp mätbara mål i näringslivsarbetet är Svenskt Näringslivs attitydundersökning bland företagen. I undersökningen får företagen möjlighet att säga sitt om hur man upplever företagsklimatet i kommunen. I senaste rankingen hamnar Sölvesborg på plats 149 i riket, ett något förbättrat resultat jämfört med året innan då kommunen tappade i placeringar.

– Det är ett viktigt verktyg för oss i arbetet men det är också intressant att veta hur företagen själva använder sig av resultatet. Det är något vi ska titta närmare på.

Stefan Olofsson har haft en fullspäckad agenda sedan tillträdet i oktober. Ett tjugotal företagsbesök och en såld företagstomt i ett av Sölvesborgs externhandelsområden har han hittills hunnit med.

– Sölvesborg har många styrkor som vi måste tydliggöra och utveckla. Vi har förberedda företagstomter för etableringar och vi planerar för fler byggklara företagsmarker i Nogersund och Sölve. Sölvesborg är också en attraktiv sommarstad som vi behöver ta fasta på, hur kan vi jobba mer med besöksnäringen? Besöksnäringen hänger samman med näringslivet och det finns potential att få hit fler företag, säger Stefan Olofsson.

Krisztina Andersson