Elever
Foto: SCANPIX

Svenska elever underpresterar – här är lösningarna

NYHET Publicerad

DEBATT Sverige hade kunnat ha betydligt högre tillväxt om landets elever presterat bättre på internationella prov. Att öka den lärarledda undervisningen och andelen friskoleelever skulle höja tillväxten betydligt, visar en ny rapport.

Gabriel Heller Sahlgren

Gabriel Heller Sahlgren, London School of Economics

Foto: Elisabeth Precht
Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi och verksam vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN).

Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi och verksam vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN).

I en ny rapport som gjorts på uppdrag av Svenskt Näringsliv kopplas Sveriges ekonomiska tillväxt samman med skolsystemet.

”Studier har nämligen funnit att länders resultat i internationella elevundersökningar som PISA ger en viktig förklaring till skillnaderna i deras ekonomiska tillväxt. Genom utbildning kan man alltså höja den ekonomiska tillväxten så att alla får det bättre”, skriver rapportförfattarna Gabriel Heller Sahlgren, London School of Economics och Institutet för Näringslivsforskning och Henrik Jordahl, Institutet för Näringslivsforskning och Örebro universitet på DI Debatt.

Resultaten i rapporten visar att Sverige hade kunnat ha betydligt högre tillväxt om landets elever presterat lika bra på internationella prov som till exempel elever i Singapore. 

En utbildningspolitik med fokus på elevernas kunskapsutfall genom att värna och utveckla friskolesystemet, införa centrala avgångsprov i slutet av grund- och gymnasieskolan samt att även förändra läroplanen och lärarutbildningen så att lärarledd undervisning uppmuntras, skulle vara gynnsamt ur ett ekonomiskt perspektiv, menar de.

”Vi måste därför sjösätta en tillväxtorienterad skolpolitik som lägger mycket större fokus på elevernas kunskaper än vad som länge har varit fallet. Kunskap är inte bara makt, utan ger också välstånd. I tider när mörka moln hopar sig över den svenska ekonomin har vi inte råd att blunda för detta”, avslutar de.

Läs hela debattartikeln på DI Debatt